13.03.2019

Postanowienie NSA z dnia 13 marca 2019 r., sygn. II OSK 130/19

Odrzucenie skargi; Samorząd terytorialny

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Andrzej Wawrzyniak Sędziowie sędzia NSA Paweł Miładowski sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 13 marca 2019 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Gminy B. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 5 listopada 2018 r. sygn. akt II SA/Wa 1674/18 w sprawie ze skargi Gminy B. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Mazowieckiego z dnia (...) lipca 2017 r. nr (...) w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia burmistrza postanawia: 1. uchylić zaskarżone postanowienie i przekazać sprawę Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Warszawie do ponownego rozpoznania; 2. sprostować zaskarżone postanowienie w ten sposób, że zawarte w komparycji postanowienia określenie "Rady Miejskiej w B." zastępuje się określeniem "Gminy B.".

Uzasadnienie

Zaskarżonym postanowieniem z dnia 5 listopada 2018 r. sygn. akt II SA/Wa 1674/18, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie odrzucił skargę Gminy B. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Mazowieckiego z dnia (...) lipca 2017 r. nr (...) w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia burmistrza.

Sąd pierwszej instancji stwierdził, że w niniejszej sprawie jako stronę skarżącą wskazano Radę Miejską w B., czyli organ stanowiący Gminy B., podczas gdy uprawnienie do zaskarżenia zarządzenie zastępczego przysługiwało Gminie B. Należy odróżnić kwestie oznaczenia podmiotu legitymowanego do wniesienia skargi do sądu administracyjnego, organu reprezentującego ten podmiot w postępowaniu oraz organu podejmującego akt będący podstawą do wniesienia skargi. Warunkiem skutecznie wniesionej skargi do sądu administracyjnego jest posiadanie zdolności sądowej. Zgodnie z art. 28 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) zwanej dalej w skrócie "P.p.s.a.", osoby prawne mające zdolność sądową dokonują czynności w postępowaniu przez organy albo osoby uprawnione do działania w ich imieniu.

W przypadku gminy - osoby prawnej - wyznaczenie organu uprawnionego do działania w postępowaniu sądowoadministracyjnym następuje na podstawie przepisów ustrojowych, tj. ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994) zwanej dalej w skrócie u.s.g. Art. 31 u.s.g. stanowi, że burmistrz reprezentuje gminę na zewnątrz. Jest to ustawowa kompetencja uprawniająca do reprezentacji gminy i pozycja ta nie może być uchylona poprzez działanie rady gminy. Funkcję reprezentanta gminy "na zewnątrz" ustawa powierza jedynie burmistrzowi jako organowi wykonawczemu również w postępowaniach sądowych. Gmina jako podmiot władzy publicznej posiada osobowość prawną i to ona ma zdolność sądową w postępowaniu sądowoadministracyjnym.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne