Wyrok NSA z dnia 17 października 2013 r., sygn. II OSK 1165/12
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Małgorzata Dałkowska-Szary (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Maciej Dybowski Sędzia del. NSA Tomasz Zbrojewski Protokolant asystent sędziego Hubert Sęczkowski po rozpoznaniu w dniu 17 października 2013 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej B. K.G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 9 lutego 2012 r. sygn. akt IV SA/Wa 1852/11 w sprawie ze skargi B.K. G. na decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia [...] września 2011 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia posiadania obywatelstwa polskiego 1. uchyla zaskarżony wyrok oraz zaskarżoną decyzję i utrzymaną nią w mocy decyzję Wojewody Mazowieckiego z dnia [...] maja 2011 r. nr [...]; 2. zasądza od Ministra Spraw Wewnętrznych na rzecz B. K. G. kwotę 680 (sześćset osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 9 lutego 2012r., sygn. akt IV SA/Wa 1852/11, oddalił skargę B. K. G. na decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia [...] września 2011 r. w przedmiocie odmowy stwierdzenia posiadania obywatelstwa polskiego.
Zaskarżoną decyzją Minister, po rozpatrzeniu odwołania B. K. G. od decyzji Wojewody Mazowieckiego z dnia [...] maja 2011 r., odmawiającej stwierdzenia posiadania obywatelstwa polskiego przez B. K. G., ur. dnia [...] listopada 1962 r. w P. T., syna A. i T. z domu H., utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję
W uzasadnieniu powyższej decyzji przedstawiono następujący stan faktyczny i prawny sprawy:
W dniu [...] listopada 2008 r. do Wojewody Mazowieckiego wpłynął wniosek B. K. G. o stwierdzenie posiadania obywatelstwa polskiego.
Decyzją z dnia [...] października 2010 r. Wojewoda Mazowiecki odmówił stwierdzenia posiadania obywatelstwa polskiego przez wnioskodawcę. Powyższa decyzja została uchylona przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji decyzją z dnia [...] grudnia 2010 r. i sprawa została przekazana do rozpatrzenia organowi pierwszej instancji. W decyzji tej Minister podzielił stanowisko organu I instancji, że matka skarżącego T. G. z domu H. nie była obywatelką polską w dacie urodzenia swoich synów. Dziadek skarżącego ze strony matki S. H. utracił bowiem obywatelstwo polskie i nie posiadał go w dacie urodzenia swojej córki T. - matki skarżącego. S. H. nabył obywatelstwo palestyńskie w dniu 11 września 1939 r. i posiadał je do nabycia obywatelstwa izraelskiego w 1948 r. W tym czasie podlegał powszechnemu obowiązkowi wojskowemu w Polsce, a zatem zgodnie z przepisem art. 11 pkt 1 ustawy o obywatelstwie Państwa Polskiego z 1920 r. mógł nabyć obywatelstwo obce dopiero po uzyskaniu zwolnienia od powszechnego obowiązku wojskowego. Minister zwrócił uwagę, iż w archiwalnych dokumentach dotyczących uzyskania obywatelstwa palestyńskiego przez S. H. znajduje się zawiadomienie Wydziału Emigracji Rządu Palestyny z dnia 24 września 1939 r., potwierdzające, że polski Konsul został poinformowany o wydaniu S. H. aktu naturalizacji palestyńskiej oraz, że jego polski paszport nr [...] został przekazany polskiemu Konsulowi. Sporządzenie tego dokumentu poprzedzało nabycie przez S. H. obywatelstwa palestyńskiego. Wobec powyższego, w ocenie Ministra nie budzi wątpliwości, że właściwy polski urząd konsularny stwierdził obcą przynależność państwową (palestyńską) S. H. najpóźniej w dacie sporządzenia cyt. zawiadomienia Wydziału Emigracji Rządu Palestyńskiego, tj. 24 września 1939 r. Minister podzielił stanowisko Wojewody, że najpóźniej od dnia 24 września 1939 r. S. H. nie podlegał już obowiązkowi służby wojskowej w Polsce, a zatem w tej dacie utracił obywatelstwo polskie w związku z posiadaniem nabytego wcześniej obywatelstwa obcego (palestyńskiego), albowiem od tej chwili nie dotyczył go wyjątek określony w art. 11 ustawy o obywatelstwie Państwa Polskiego. Podkreślono, iż utrata obywatelstwa polskiego przez dziadka skarżącego na mocy cyt. ustawy nastąpiła z mocy prawa w związku z zajściem określonych zdarzeń i dla wywołania tego skutku nie było dodatkowo wymagane wydanie decyzji administracyjnej lub innego aktu prawnego. Minister wskazał, iż wprawdzie rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 1920 r. w przedmiocie wykonania ustawy z dnia 20 stycznia 1920 r. o obywatelstwie Państwa Polskiego przewidywało wydawanie decyzji administracyjnych zwanych "poświadczeniami obywatelstwa" przez organy wskazane w art. 7 tego rozporządzenia, jednakże miały one jedynie charakter deklaratoryjny i potwierdzały jedynie stan zaistniały z mocy prawa, w żadnym razie go nie tworzyły. W ocenie organu oznacza to, iż dla wywołania skutku w postaci utraty obywatelstwa polskiego przez daną osobę na podstawie cyt. ustawy o obywatelstwie Państwa Polskiego nie było wymagane wydanie decyzji administracyjnej, tym bardziej o charakterze konstytutywnym. Nie odnalezienie bądź też brak wydania takiej decyzji przez władze do tego powołane zdaniem organu nie dowodzi, że dziadek skarżącego nie utracił obywatelstwa polskiego z mocy prawa. Reasumując organ stwierdził, iż S. H. utracił obywatelstwo polskie najpóźniej w dniu 24 czerwca 1939 r. Powyższe oznacza, że w dacie urodzenia matki skarżącego T. G. ( [...] lipca 1940 r. ) jej ojciec nie posiadał już obywatelstwa polskiego.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty