Kiedy i w jakiej wysokości można domagać się od pracownika zwrotu kosztów dokształcania
Pracodawca może domagać się zwrotu kosztów poniesionych na podnoszenie przez pracownika kwalifikacji zawodowych w przypadkach ściśle określonych w Kodeksie pracy, np. w razie wypowiedzenia umowy o pracę przez pracownika. Katalogu tego nie można rozszerzyć. W umowie szkoleniowej zawartej z pracownikiem warto wskazać nie tylko zobowiązanie do zwrotu kosztów, ale również zasady dokonania rozliczeń z tego tytułu. Kodeks pracy zawiera bowiem w tym zakresie ogólne i niejednoznaczne przepisy.
Podnoszenie kwalifikacji zawodowych przez pracownika za zgodą lub z inicjatywy pracodawcy jest związane z następującymi świadczeniami od zatrudniającego:
● świadczenia obligatoryjne w razie zaistnienia warunków, które do nich uprawniają, tj. płatne zwolnienia od pracy umożliwiające punktualne dotarcie na zajęcia i uczestnictwo w nich oraz urlop szkoleniowy;
● świadczenia fakultatywne, na których ponoszenie pracodawca może się zgodzić w zawieranej z pracownikiem umowie, ale nie stanowią one dla niego obowiązkowego obciążenia, tj. opłaty i wydatki ponoszone np. na czesne, zakup podręczników, dojazdy, zakwaterowanie.
Z założenia pracodawca wyraża zgodę na naukę pracownika w zakresie związanym z pracą wykonywaną przez tę osobę obecnie lub z pracą, którą mogłaby ona wykonywać w przyszłości u tego pracodawcy. Pracodawcy, których pracownicy dokształcają się z inicjatywy zatrudniającego lub za jego zgodą, najczęściej zobowiązują takie osoby do odpracowania kosztów edukacji.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty