Rozliczanie krajowych podróży służbowych po zmianie wysokości diety
Od 28 lipca 2022 r. zmieniła się wysokość diety w krajowej podróży służbowej. Wzrosła ona do kwoty 38 zł za dobę podróży, czyli jest wyższa o 8 zł w stosunku do diety dotychczas obowiązującej. Wraz z podwyższeniem diety wzrosły także inne należności przysługujące pracownikom z tytułu podróży służbowej, których wartość jest uzależniona od wysokości diety.
Zmiana diety z tytułu podróży służbowej nastąpiła na podstawie rozporządzenia z 30 czerwca 2022 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej, które weszło w życie 28 lipca 2022 r.
1. Zakres stosowania rozporządzenia o podróżach służbowych
Rozporządzenie z 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (dalej: rozporządzenie o podróżach służbowych) wraz z rozporządzeniem je zmieniającym z 30 czerwca 2022 r. (dalej: rozporządzenie zmieniające) określa wysokość oraz warunki ustalania należności z tytułu podróży służbowej w państwowych lub samorządowych jednostkach sfery budżetowej.
Warunki wypłacania pracownikom należności z tytułu delegacji przez innych pracodawców określa się w układzie zbiorowym pracy lub w regulaminie wynagradzania albo w umowie o pracę, jeżeli pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub nie jest zobowiązany do ustalenia regulaminu wynagradzania (art. 775 § 3 Kodeksu pracy). Pracodawcy ci nie mogą jednak ustalać diety za dobę podróży w wysokości niższej niż dieta określona w rozporządzeniu o podróżach służbowych (art. 775 § 4 Kodeksu pracy).
W przypadku gdy układ zbiorowy pracy, regulamin wynagradzania lub umowa o pracę nie zawierają postanowień dotyczących warunków wypłacania należności z tytułu podróży, pracownikowi przysługują należności na pokrycie kosztów podróży odpowiednio według przepisów określonych w rozporządzeniu o podróżach służbowych. Zatem jeżeli pracodawca niebędący państwową lub samorządową jednostką sfery budżetowej nie ureguluje tych kwestii w swoich postanowieniach zakładowych lub umowie o pracę, w każdym takim przypadku do rozliczenia podróży służbowych pracowników zastosowanie będą miały zasady ustalania należności oraz ich wysokość wynikające z rozporządzenia o podróżach służbowych (
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty