Pracownik na kwarantannie – odpowiedzi na pytania z praktyki
Kwarantanna polega na odosobnieniu osoby zdrowej, która była narażona na zakażenie, w celu zapobieżenia szerzeniu się choroby niebezpiecznej i wysoce zakaźnej, do jakiej zaliczany jest COVID-19. Za okres kwarantanny pracownikowi przysługuje wynagrodzenie chorobowe lub zasiłek chorobowy w wysokości 80% wynagrodzenia. Jeśli pracownik podczas kwarantanny pracował zdalnie, wówczas przysługuje mu wynagrodzenie za pracę.
Od 29 listopada 2020 r. pracownik oraz inne osoby zatrudnione mogą pracować zdalnie na kwarantannie. Jest to dopuszczalne w okresie ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii (art. 4h ustawy o COVID-19). Praca zdalna na kwarantannie może się odbywać za zgodą pracodawcy lub zatrudniającego. Pracodawca nie musi się więc zgodzić na takie rozwiązanie. Analogiczne regulacje wprowadzono od 5 grudnia 2020 r. w przypadku przebywania przez zatrudnionych w izolacji domowej.
Częste kwarantanny pracowników w czasie pandemii COVID-19 stwarzają pracodawcom liczne problemy w zakresie prawa pracy i zasiłków. Poniżej przedstawiamy odpowiedzi na kilka pytań w tym zakresie przesłanych do naszej redakcji.
(?) Czy kwarantannę i izolację domową z powodu COVID-19 należy wliczyć do limitu 30 dni nieobecności pracownika w pracy, po których należy wykonać kontrolne badania lekarskie?
Izolację domową, podczas której pracownik jest niezdolny do pracy, należy wliczyć do limitu 30 dni nieobecności pracownika w pracy, po których powinno się wykonać ponowne badania kontrolne. Natomiast kwarantanna nie będzie wliczana do tego limitu, podobnie jak okres izolacji domowej, podczas której pracownik świadczy pracę zdalną.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty