Jak postępować, gdy pracownik przechodzi na emeryturę – odpowiedzi na pytania z praktyki
Gdy pracownik przechodzi na emeryturę, pracodawca powinien rozwiązać z nim umowę o pracę. Zakończenie stosunku pracy może w tym przypadku nastąpić za porozumieniem stron lub w drodze wypowiedzenia umowy o pracę przez pracownika.
Od 1 października 2017 r. duża grup pracowników uzyskała uprawnienia emerytalne w związku z obniżeniem wieku emerytalnego. Obecnie wiek emerytalny wynosi:
● 60 lat dla kobiet,
● 65 lat dla mężczyzn.
Osiągnięcie wieku emerytalnego przez pracownika nie powoduje obowiązku rozwiązania z nim umowy o pracę. Skorzystanie z uprawnień emerytalnych stanowi przywilej pracownika, a nie jego obowiązek. Należy też zwrócić uwagę, że po zmianach przepisów od 1 października 2017 r. część pracowników pomimo osiągnięcia wieku emerytalnego nadal będzie podlegała ochronie przedemerytalnej.
(?) Nasz pracownik chce przejść na emeryturę. Nabył do niej prawo od 1 października 2017 r. Jak w tej sytuacji powinniśmy rozwiązać z nim umowę o pracę? Czy jest jakiś specjalny tryb zakończenia stosunku pracy?
Nie ma żadnego szczególnego trybu rozwiązania umowy, gdy pracownik chce przejść na emeryturę. W takim przypadku umowę o pracę należy rozwiązać w któryś ze sposobów dopuszczalnych przez przepisy Kodeksu pracy.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty