Jak postępować, gdy pracownik przechodzi na emeryturę – odpowiedzi na pytania z praktyki

Gdy pracownik przechodzi na emeryturę, pracodawca powinien rozwiązać z nim umowę o pracę. Zakończenie stosunku pracy może w tym przypadku nastąpić za porozumieniem stron lub w drodze wypowiedzenia umowy o pracę przez pracownika. 

Od 1 października 2017 r. duża grup pracowników uzyskała uprawnienia emerytalne w związku z obniżeniem wieku emerytalnego. Obecnie wiek emerytalny wynosi:

● 60 lat dla kobiet,

● 65 lat dla mężczyzn.

Osiągnięcie wieku emerytalnego przez pracownika nie powoduje obowiązku rozwiązania z nim umowy o pracę. Skorzystanie z uprawnień emerytalnych stanowi przywilej pracownika, a nie jego obowiązek. Należy też zwrócić uwagę, że po zmianach przepisów od 1 października 2017 r. część pracowników pomimo osiągnięcia wieku emerytalnego nadal będzie podlegała ochronie przedemerytalnej.

(?) Nasz pracownik chce przejść na emeryturę. Nabył do niej prawo od 1 października 2017 r. Jak w tej sytuacji powinniśmy rozwiązać z nim umowę o pracę? Czy jest jakiś specjalny tryb zakończenia stosunku pracy?

Nie ma żadnego szczególnego trybu rozwiązania umowy, gdy pracownik chce przejść na emeryturę. W takim przypadku umowę o pracę należy rozwiązać w któryś ze sposobów dopuszczalnych przez przepisy Kodeksu pracy.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne