Uzyskanie przez pracownika wiedzy o wypowiedzeniu umowy o pracę z innego źródła niż doręczenie pisma zawierającego oświadczenie pracodawcy rozpoczyna bieg terminu do wniesienia odwołania określonego w art. 264 § 1 k.p., nawet jeżeli w okresie stanu epidemii na podstawie art. 98 ustawy o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z COVID-19 nie można uznać nieodebranego pisma za doręczone.
Prawodawca wprowadził do ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy dwa mechanizmy korygujące wysokość emerytur funkcjonariuszy pełniących służbę na rzecz totalitarnego państwa. Pierwszy z nich "zeruje" tzw. kwalifikowane lata służby i nie pozostaje w sprzeczności z Konstytucją RP. Natomiast drugi, obniżający wysokość świadczenia do przeciętnej emerytury wypłacanej w powszechnym systemie ubezpieczenia
Mechanizm obniżający wysokość świadczenia emerytalno-rentowego funkcjonariusza służb mundurowych do poziomu przeciętnej emerytury i renty wypłacanej z FUS (art. 15c ust. 3 i art. 22a ust. 3 ustawy zaopatrzeniowej) narusza zasadę równości, prawo własności i prawo do zabezpieczenia społecznego (art. 32 ust. 1 i 2, art. 64 ust. 1, 2 i 3 oraz art. 67 ust. 1 Konstytucji RP), szczególnie gdy obniżka dotyczy
W postępowaniu z odwołania od decyzji organu rentowego wydanej na podstawie art. 114 ust. 1 ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych nie obowiązuje prekluzja dowodowa, a ubezpieczony może także w postępowaniu sądowym powoływać się na nowe okoliczności oraz dowody uzasadniające ponowne ustalenie prawa do świadczenia lub jego wysokości. Sąd rozpoznający takie odwołanie ma obowiązek
Art. 22a ust. 3 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy, obniżający wysokość policyjnej renty inwalidzkiej do kwoty przeciętnej renty z tytułu niezdolności do pracy, narusza zasadę proporcjonalności, zasadę równości, prawo własności oraz prawo do zabezpieczenia społecznego (art. 31 ust. 3, art. 32 ust. 1 i 2, art. 64 ust. 1, 2 i 3 oraz art. 67 ust. 1 Konstytucji RP), gdy niezdolność do pracy
Warunek "stwierdzenia rażącego naruszenia przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy w czasie dwóch kolejnych kontroli", stanowiący przesłankę podwyższenia o 100% stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe na podstawie art. 36 ust. 1 ustawy o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych, nie jest spełniony, gdy druga kontrola - choć przeprowadzona chronologicznie
Ocena częściowej niezdolności do pracy w postępowaniu rentowym wymaga uwzględnienia zarówno elementu biologicznego (medycznego), jak i ekonomicznego (zawodowego), przy czym opinia biegłego z zakresu medycyny pracy powinna zawierać kompleksową analizę wpływu schorzeń i ich nasilenia na możliwość wykonywania przez ubezpieczonego pracy zgodnej z poziomem posiadanych kwalifikacji, nie ograniczając się
Czynności DJ-a polegające na tworzeniu playlist i oprawie muzycznej imprez klubowych, gdzie zamawiającego interesuje jedynie obecność wykonawcy w określonym czasie i miejscu, a wynik jego pracy nie jest poddawany weryfikacji pod kątem istnienia wad i nie jest z góry szczegółowo określony, stanowią świadczenie usług w rozumieniu art. 750 k.c., a nie wykonanie dzieła w rozumieniu art. 627 k.c., co skutkuje
Wspólnik dwuosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością posiadający zdecydowaną większość udziałów (99%) nie podlega obowiązkowo ubezpieczeniom społecznym na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 5 w związku z art. 8 ust. 6 pkt 4 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, chyba że zostanie udowodnione, że utworzenie spółki dwuosobowej miało charakter pozorny lub zmierzało do obejścia prawa, przy czym ciężar
Obniżenie wysokości emerytury funkcjonariusza do kwoty przeciętnej emerytury wypłacanej przez ZUS (art. 15c ust. 3 ustawy zaopatrzeniowej) w sytuacji, gdy funkcjonariusz wypracował świadczenie w wysokości przekraczającej ten pułap w okresie służby po 1990 r., narusza w sposób oczywisty zasadę równości (art. 32 ust. 1 i 2 Konstytucji RP), prawo własności (art. 64 ust. 1-3 Konstytucji RP), prawo do zabezpieczenia
Więzi rodzinne, rozumiane jako szczególna relacja bliskości łącząca członków rodziny (zwłaszcza między małżonkami oraz między rodzicami i dziećmi), stanowią dobro osobiste podlegające ochronie prawnej na podstawie art. 23 k.c. i art. 24 § 1 k.c., a ich naruszenie wskutek śmierci osoby bliskiej spowodowanej czynem niedozwolonym uprawnia do dochodzenia zadośćuczynienia za doznaną krzywdę na podstawie
Stosowanie mechanizmu obniżającego wysokość emerytury do kwoty przeciętnej emerytury z powszechnego systemu ubezpieczeń (art. 15c ust. 3 ustawy zaopatrzeniowej) wobec funkcjonariusza, który poza okresem służby na rzecz totalitarnego państwa posiada okres służby wystarczający do nabycia prawa do emerytury, narusza konstytucyjne zasady równości (art. 32 Konstytucji RP), ochrony własności (art. 64 Konstytucji
Obniżenie wysokości emerytury funkcjonariusza do poziomu określonego w art. 15c ust. 3 ustawy zaopatrzeniowej (do wysokości przeciętnej emerytury z powszechnego systemu ubezpieczeń społecznych) stanowi nieproporcjonalną ingerencję w konstytucyjnie chronione prawa majątkowe w zakresie, w jakim dotyczy części świadczenia wypracowanej w okresach niebędących służbą na rzecz totalitarnego państwa w rozumieniu
Fakt pełnienia służby w formacjach wymienionych w art. 13b ustawy zaopatrzeniowej tworzy domniemanie faktyczne, że była to służba na rzecz totalitarnego państwa, jednak domniemanie to może być obalone w postępowaniu sądowym poprzez wykazanie, że charakter rzeczywiście wykonywanych czynności i indywidualne działania funkcjonariusza nie były ukierunkowane na realizowanie zadań służących reżimowi komunistycznemu
Obniżenie wysokości emerytury funkcjonariusza do poziomu przeciętnej emerytury wypłacanej przez ZUS na podstawie art. 15c ust. 3 ustawy zaopatrzeniowej budzi istotne wątpliwości konstytucyjne w sytuacji, gdy dotyczy części świadczenia wypracowanej w okresie służby na rzecz wolnej Polski po pozytywnej weryfikacji funkcjonariusza w 1990 r., ponieważ mechanizm ten godzi przede wszystkim w prawa osób,
Wynikający z wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 6 marca 2019 r. (P 20/16) standard konstytucyjny, dotyczący niezgodności z art. 2 Konstytucji RP pomniejszania podstawy obliczenia emerytury o kwoty wcześniej pobranych emerytur, ma zastosowanie także do mężczyzn urodzonych w latach 1949-1953, którzy przed dniem 1 stycznia 2013 r. nabyli prawo do emerytury na podstawie art. 46 ustawy emerytalnej,
Wynagrodzenie wypłacane członkom zarządu spółki zatrudnionym na podstawie umowy o pracę na stanowiskach członków zarządu (wiceprezesów) stanowi w całości przychód ze stosunku pracy i wchodzi do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, również w tej części, którą w umowie o pracę określono jako wynagrodzenie za pełnienie funkcji w zarządzie.
Odmowa uwzględnienia wniosku z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (jednolity tekst: Dz. U. z 2024 r., poz. 479) o rozłożeniu należności z tytułu składek na raty następuje w formie decyzji administracyjnej, od której przysługuje odwołanie do sądu w terminie i według zasad określonych w przepisach Kodeksu postępowania cywilnego (art. 83 ust. 1 i ust
Pełnienie służby w jednostkach wymienionych w art. 13b ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy samoistnie kwalifikuje daną osobę jako funkcjonariusza służącego na rzecz totalitarnego państwa, skutkując obniżeniem świadczeń emerytalno-rentowych, bez konieczności wykazania indywidualnych działań naruszających prawa człowieka.
Ustalenie podlegania przez polskiego pracownika objętego dotychczas zaświadczeniem A1, ubezpieczeniu społecznemu w innym kraju może być dokonane tylko przez właściwą instytucję ubezpieczeniową tego kraju, zgodnie z przepisami tytułu II rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego, a nie – przez Zakład
Obniżenie policyjnej renty rodzinnej na podstawie art. 24a ustawy zaopatrzeniowej, w sytuacji gdy zmarły funkcjonariusz nabył prawo do emerytury z tytułu służby w Milicji Obywatelskiej, a nie z tytułu służby na rzecz totalitarnego państwa, stanowi nieproporcjonalną ingerencję w prawa majątkowe beneficjenta renty i narusza konstytucyjne zasady ochrony praw nabytych oraz zaufania obywateli do państwa
Przepisy art. 15c ust. 3 oraz art. 22a ust. 3 ustawy zaopatrzeniowej, limitujące wysokość świadczeń emerytalno-rentowych byłych funkcjonariuszy organów bezpieczeństwa PRL do kwoty przeciętnej emerytury, są sprzeczne z Konstytucją RP w zakresie, w jakim obniżają świadczenie należne z tytułu służby po 1990 r., niebędącej służbą na rzecz totalitarnego państwa. Ponowne obniżenie świadczeń emerytalno-rentowych
Automatyczne obniżenie renty rodzinnej na podstawie informacji IPN o służbie funkcjonariusza w jednostkach uznanych za działające na rzecz totalitarnego państwa, bez indywidualnej oceny jego faktycznych działań, może naruszać zasadę ochrony praw nabytych i proporcjonalności, wynikające z Konstytucji RP.
Obniżenie policyjnej emerytury i renty inwalidzkiej na podstawie art. 15c ust. 3 oraz art. 22a ust. 3 ustawy zaopatrzeniowej wymaga indywidualnej oceny zakresu służby funkcjonariusza, a jego automatyczne zastosowanie wobec osób kontynuujących służbę po 1990 r. jest sprzeczne z Konstytucją RP.