Uzyskanie przez pracownika wiedzy o wypowiedzeniu umowy o pracę z innego źródła niż doręczenie pisma zawierającego oświadczenie pracodawcy rozpoczyna bieg terminu do wniesienia odwołania określonego w art. 264 § 1 k.p., nawet jeżeli w okresie stanu epidemii na podstawie art. 98 ustawy o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z COVID-19 nie można uznać nieodebranego pisma za doręczone.
W postępowaniu z odwołania od decyzji organu rentowego wydanej na podstawie art. 114 ust. 1 ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych nie obowiązuje prekluzja dowodowa, a ubezpieczony może także w postępowaniu sądowym powoływać się na nowe okoliczności oraz dowody uzasadniające ponowne ustalenie prawa do świadczenia lub jego wysokości. Sąd rozpoznający takie odwołanie ma obowiązek
Prawodawca wprowadził do ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy dwa mechanizmy korygujące wysokość emerytur funkcjonariuszy pełniących służbę na rzecz totalitarnego państwa. Pierwszy z nich "zeruje" tzw. kwalifikowane lata służby i nie pozostaje w sprzeczności z Konstytucją RP. Natomiast drugi, obniżający wysokość świadczenia do przeciętnej emerytury wypłacanej w powszechnym systemie ubezpieczenia
Mechanizm obniżający wysokość świadczenia emerytalno-rentowego funkcjonariusza służb mundurowych do poziomu przeciętnej emerytury i renty wypłacanej z FUS (art. 15c ust. 3 i art. 22a ust. 3 ustawy zaopatrzeniowej) narusza zasadę równości, prawo własności i prawo do zabezpieczenia społecznego (art. 32 ust. 1 i 2, art. 64 ust. 1, 2 i 3 oraz art. 67 ust. 1 Konstytucji RP), szczególnie gdy obniżka dotyczy
Art. 22a ust. 3 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy, obniżający wysokość policyjnej renty inwalidzkiej do kwoty przeciętnej renty z tytułu niezdolności do pracy, narusza zasadę proporcjonalności, zasadę równości, prawo własności oraz prawo do zabezpieczenia społecznego (art. 31 ust. 3, art. 32 ust. 1 i 2, art. 64 ust. 1, 2 i 3 oraz art. 67 ust. 1 Konstytucji RP), gdy niezdolność do pracy
Warunek "stwierdzenia rażącego naruszenia przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy w czasie dwóch kolejnych kontroli", stanowiący przesłankę podwyższenia o 100% stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe na podstawie art. 36 ust. 1 ustawy o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych, nie jest spełniony, gdy druga kontrola - choć przeprowadzona chronologicznie
Ocena częściowej niezdolności do pracy w postępowaniu rentowym wymaga uwzględnienia zarówno elementu biologicznego (medycznego), jak i ekonomicznego (zawodowego), przy czym opinia biegłego z zakresu medycyny pracy powinna zawierać kompleksową analizę wpływu schorzeń i ich nasilenia na możliwość wykonywania przez ubezpieczonego pracy zgodnej z poziomem posiadanych kwalifikacji, nie ograniczając się
Czynności DJ-a polegające na tworzeniu playlist i oprawie muzycznej imprez klubowych, gdzie zamawiającego interesuje jedynie obecność wykonawcy w określonym czasie i miejscu, a wynik jego pracy nie jest poddawany weryfikacji pod kątem istnienia wad i nie jest z góry szczegółowo określony, stanowią świadczenie usług w rozumieniu art. 750 k.c., a nie wykonanie dzieła w rozumieniu art. 627 k.c., co skutkuje
Wspólnik dwuosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością posiadający zdecydowaną większość udziałów (99%) nie podlega obowiązkowo ubezpieczeniom społecznym na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 5 w związku z art. 8 ust. 6 pkt 4 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, chyba że zostanie udowodnione, że utworzenie spółki dwuosobowej miało charakter pozorny lub zmierzało do obejścia prawa, przy czym ciężar
Obniżenie wysokości emerytury funkcjonariusza do kwoty przeciętnej emerytury wypłacanej przez ZUS (art. 15c ust. 3 ustawy zaopatrzeniowej) w sytuacji, gdy funkcjonariusz wypracował świadczenie w wysokości przekraczającej ten pułap w okresie służby po 1990 r., narusza w sposób oczywisty zasadę równości (art. 32 ust. 1 i 2 Konstytucji RP), prawo własności (art. 64 ust. 1-3 Konstytucji RP), prawo do zabezpieczenia
Obniżenie wysokości emerytury funkcjonariusza do poziomu określonego w art. 15c ust. 3 ustawy zaopatrzeniowej (do wysokości przeciętnej emerytury z powszechnego systemu ubezpieczeń społecznych) stanowi nieproporcjonalną ingerencję w konstytucyjnie chronione prawa majątkowe w zakresie, w jakim dotyczy części świadczenia wypracowanej w okresach niebędących służbą na rzecz totalitarnego państwa w rozumieniu
Fakt pełnienia służby w formacjach wymienionych w art. 13b ustawy zaopatrzeniowej tworzy domniemanie faktyczne, że była to służba na rzecz totalitarnego państwa, jednak domniemanie to może być obalone w postępowaniu sądowym poprzez wykazanie, że charakter rzeczywiście wykonywanych czynności i indywidualne działania funkcjonariusza nie były ukierunkowane na realizowanie zadań służących reżimowi komunistycznemu
Więzi rodzinne, rozumiane jako szczególna relacja bliskości łącząca członków rodziny (zwłaszcza między małżonkami oraz między rodzicami i dziećmi), stanowią dobro osobiste podlegające ochronie prawnej na podstawie art. 23 k.c. i art. 24 § 1 k.c., a ich naruszenie wskutek śmierci osoby bliskiej spowodowanej czynem niedozwolonym uprawnia do dochodzenia zadośćuczynienia za doznaną krzywdę na podstawie
Stosowanie mechanizmu obniżającego wysokość emerytury do kwoty przeciętnej emerytury z powszechnego systemu ubezpieczeń (art. 15c ust. 3 ustawy zaopatrzeniowej) wobec funkcjonariusza, który poza okresem służby na rzecz totalitarnego państwa posiada okres służby wystarczający do nabycia prawa do emerytury, narusza konstytucyjne zasady równości (art. 32 Konstytucji RP), ochrony własności (art. 64 Konstytucji
Kryterium "służby na rzecz totalitarnego państwa" określone w art. 13b ust. 1 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy służb mundurowych wymaga indywidualnej oceny na podstawie wszystkich okoliczności sprawy, a nie tylko formalnej przynależności do wskazanych w tym przepisie formacji. Mechanizm ograniczający wysokość emerytury do kwoty przeciętnej emerytury wypłacanej przez ZUS (art. 15c ust
Emeryt wykonujący umowę zlecenia, który równocześnie pozostaje w stosunku pracy, podlega obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym z tytułu umowy zlecenia, jeżeli podstawa wymiaru składek z tytułu stosunku pracy jest niższa od kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę (art. 9 ust. 4a w związku z art. 9 ust. 2c ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych).
Obniżenie wysokości emerytury funkcjonariusza do poziomu przeciętnej emerytury wypłacanej przez ZUS na podstawie art. 15c ust. 3 ustawy zaopatrzeniowej budzi istotne wątpliwości konstytucyjne w sytuacji, gdy dotyczy części świadczenia wypracowanej w okresie służby na rzecz wolnej Polski po pozytywnej weryfikacji funkcjonariusza w 1990 r., ponieważ mechanizm ten godzi przede wszystkim w prawa osób,
Pogorszenie istniejącej przed podjęciem zatrudnienia niezdolności do pracy w ramach danego jej stopnia uzasadnia prawo do renty, gdy po pierwsze - powstało w okresach wskazanych w art. 57 ust. 1 pkt 3 ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz po drugie - spowodowało autonomicznie utratę zdolności do wykonywania pracy w dotychczasowym zakresie. O istotnym pogorszeniu stanu
Zaświadczenie z Instytutu Pamięci Narodowej o przebiegu służby nie wiąże bezwzględnie sądu powszechnego przy ocenie, czy funkcjonariusz wykonywał "służbę na rzecz totalitarnego państwa" w rozumieniu art. 13b ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym. Przy ponownym ustalaniu wysokości emerytury funkcjonariusza należy uwzględnić art. 15c ust. 3 ustawy w świetle zasady proporcjonalności, szczególnie w sytuacji
Kryterium "służby na rzecz totalitarnego państwa" określone w art. 13b ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji i innych służb powinno być oceniane na podstawie wszystkich okoliczności sprawy, w tym indywidualnych czynów funkcjonariusza. Przepis art. 15c ust. 3 tej ustawy, obniżający wysokość emerytury do kwoty przeciętnej emerytury wypłacanej przez ZUS, jest w sposób oczywisty sprzeczny
W sprawie z zakresu ubezpieczeń społecznych dotyczącej podlegania ubezpieczeniom społecznym, wszczętej odwołaniem spółki komandytowej, której komplementariuszem jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, a przedmiotem sporu jest kwestia ubezpieczenia osoby będącej jednocześnie komandytariuszem tej spółki komandytowej oraz prezesem zarządu spółki komplementariusza, nie ma zastosowania art. 210 §
O nienależnie pobranym świadczeniu w rozumieniu art. 138 ust. 2 pkt 1 ustawy o emeryturach i rentach z FUS można mówić tylko wtedy, gdy świadczeniobiorca ma świadomość, że wypłacone mu świadczenie się nie należy. Jeżeli ubezpieczony otrzymuje świadczenie w wysokości zgodnej z treścią decyzji organu rentowego, nawet jeśli decyzja ta jest wadliwa na skutek błędu organu, a pouczenie zawarte w decyzji
Spełnienie warunku, o którym mowa w art. 4 pkt 6 ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o emeryturach pomostowych, jest możliwe wówczas, gdy po dniu 31 grudnia 2008 r. wnioskodawca wykonywał pracę w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, w rozumieniu art. 3 ust. 1 i 3 tej ustawy, chociażby przez jeden dzień w pełnym wymiarze czasu pracy, albo w dłuższym okresie wykonywał równocześnie prace
Kwalifikacja okresów służby jako "służby na rzecz totalitarnego państwa" w rozumieniu art. 13b ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy powinna być dokonywana z uwzględnieniem wszystkich okoliczności sprawy, w tym indywidualnych czynów funkcjonariusza. Okresy urlopu macierzyńskiego i wychowawczego, przypadające w czasie formalnej przynależności do służb wymienionych w art. 13b tej ustawy,