21.09.2017 Podatki

Interpretacja indywidualna z dnia 21.09.2017, sygn. 0114-KDIP4.4012.373.2017.2.MPE, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4.4012.373.2017.2.MPE

w zakresie opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania na rzecz Gminy /Miasta należącego do Wnioskodawcy gruntu wraz z nakładami

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 lipca 2017 r. (data wpływu 31 lipca 2017 r.) uzupełnione w dniu 11 września 2017 r. (data wpływu 13 września 2017 r.) na wezwanie organu z dnia 1 września 2017 r. (data doręczenia 5 września 2017 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania na rzecz Gminy /Miasta należącego do Wnioskodawcy gruntu wraz z nakładami - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania na rzecz Gminy /Miasta należącego do Wnioskodawcy gruntu wraz z nakładami. Wniosek został uzupełniony w dniu 11 września 2017 r. (data wpływu 13 września 2017 r.) na wezwanie organu z dnia 1 września 2017 r. (data doręczenia 5 września 2017 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność w formie spółki akcyjnej. Głównym przedmiotem prowadzonej działalności gospodarczej jest działalność deweloperska, w ramach której Wnioskodawca buduje i sprzedaje domy, lokale mieszkalne i użytkowe. W celu prowadzenia działalności gospodarczej Spółka zakupiła od sześciu właścicieli działki pod inwestycję polegającą na budowie domów wielorodzinnych. Ww. działki zostały ujęte w pięciu księgach wieczystych. Całą omawianą nieruchomość Spółka podzieliła na cztery etapy budowy, wobec których uzyskano cztery oddzielne pozwolenia na budowę. Decyzja o podziale nieruchomości zawiera wzmiankę dotyczącą konieczności wydzielenia działek pod projektowane drogi oraz wewnętrzną obsługę komunikacyjną. W decyzji zawarto zapis następującej treści: Podziału nieruchomości dokonuje się pod warunkiem, że przy zbywaniu działek inwestycyjnych wydzielonych w wyniku podziału, zostaną ustanowione na działkach nr: 60/6, 60/7, 60/8, 60/9, 60/10 odpowiednie służebności gruntowe. W umowie winny być także zawarte postanowienia dotyczące możliwości przeprowadzenia przez działki stanowiące dojazd, infrastruktury technicznej. Za spełnienie warunku uważa się również sprzedaż wydzielonych działek wraz ze sprzedażą udziału w prawie do działek stanowiących drogę dojazdową do drogi publicznej. Ze względu na konieczność budowy omawianej drogi i połączenia jej z drogą publiczną Spółka wydzieliła również ze wskazanej nieruchomości działki z przeznaczeniem na działki komunikacyjne i uzyskała pozwolenia na budowę drogi lub zrobiła to na podstawie zgłoszenia wykonania robót budowlanych nie wymagających pozwolenia na budowę wskazanej drogi. Spółka postanowiła wybudować drogę i ponosi w tym celu znaczne nakłady. Wskazać również należy, iż grunt przeznaczony pod budowę drogi stanowi 31% powierzchni pierwotnie zakupionych działek (jeszcze przed podziałami). Nabywcom wszystkich czterech inwestycji opisanych powyżej zapewniono służebność drogi na działkach drogowych tj. 60/6, 60/8, 60/9, 60/10, 62/2, 61/3, 63/6, 63/8, 64/3, 66/8, 66/10, 60/7, dla których Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą zwaną dalej Nieruchomością drogową. W projektach aktów przenoszących własność nieruchomości zawarto zapisy, zgodnie z którymi na nieruchomości drogowej ustanawiana będzie na rzecz każdoczesnych właścicieli (współwłaścicieli) nieodpłatna i nieograniczona w czasie służebność gruntowa, polegająca na prawie przejścia i przejazdu przez całą nieruchomość drogową, przy czym właściciele (współwłaściciele) nieruchomości będą zobowiązani do partycypowania w kosztach utrzymania nieruchomości drogowej. Podkreślić należy, iż nakłady przeznaczone na drogę mają bezpośredni związek z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą.

Obecnie Spółka planuje sprzedaż lub nieodpłatne przekazanie gruntów drogowych i nakładów przeznaczonych na drogę na rzecz Gminy/ Miasta. Nie ma jednakże pewności, czy i kiedy nastąpi takie przeniesienie. Podkreślić należy, iż faktyczne zakończenie wszystkich prac nastąpi w 2018 r. Ponadto Spółka w dniu 24 lipca 2017 r zawarła pierwszą umowę przenoszącą własność lokali z I etapu. Kolejne etapy zostaną przeniesione na koniec 2017 r. i w latach kolejnych. W związku z zaistniałą sytuacją powstała wątpliwość w jaki sposób dla celów podatku dochodowego od osób prawnych i ustalenia wartości kosztów uzyskania przychodów rozliczyć grunt i nakłady poniesione na budowę drogi tj. czy należy przyjąć średnią wartość metra gruntu wg ceny zakupu, czy też należy wycenić każdą z wydzielonych części oddzielnie przyjmując ich faktyczną wartość. Ponadto Wnioskodawca rozważa czy w przypadku przeniesienia własności gruntu oraz nakładów na rzecz Gminy czynność ta będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne