10.06.2015 Podatki

Interpretacja indywidualna z dnia 10.06.2015, sygn. ILPP2/4512-1-228/15-4/PR, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. ILPP2/4512-1-228/15-4/PR

Zwolnienie przedmiotowe.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z 13 marca 2015 r. (data wpływu 19 marca 2015 r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 maja 2015 r. (data wpływu 21 maja 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia przedmiotowego jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 marca 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia przedmiotowego. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 19 maja 2015 r. (data wpływu 21 maja 2015 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina jest właścicielem działek gruntu nr 106/1 106/2, 106/3, AM 8, obręb O., położonych przy ul. K., oznaczonych w ewidencji gruntów i budynków symbolem B tereny mieszkaniowe. Przedmiotowe nieruchomości Gmina ma zamiar sprzedać w trybie bezprzetargowym w celu poprawy warunków zagospodarowania nieruchomości przyległych oznaczonych w operacie ewidencji gruntów i budynków miasta jako działki nr 104, 113, 105 AM 8, obręb O. Gmina na podstawie decyzji Wojewody nabyła z mocy prawa prawo własności nieruchomości położonej przy ul. K., oznaczonej w operacie ewidencji gruntów i budynków miasta jako działka nr 106, AM 8, o powierzchni 0,0288 ha, obręb O. W wyniku prac geodezyjnych, związanych z okazaniem granic przedmiotowej nieruchomości komunalnej, stwierdzono zajęcie części tej nieruchomości przez fragmenty ścian trzech budynków mieszkalnych, posadowionych na nieruchomościach sąsiednich położonych przy ul. T. 109, ul. T 111, ul. K 58b oznaczonych w operacie ewidencji gruntów i budynków miasta jako działki nr 104, 113, 105 AM 8, obręb O. (zmiany te uwidoczniono w treści mapy zasadniczej terenu). Z archiwalnej dokumentacji wynika, że budynki mieszkalne posadowione na nieruchomościach sąsiednich (tj. ul. T. 109 działka gruntu nr 104, ul. T. 111 działka gruntu nr 113, ul. K. 58b działka gruntu nr 105) zostały wybudowane w latach 80-tych XX wieku. Przedmiotowe budynki zostały wybudowane przez właścicieli powyższych nieruchomości z ich środków. Właścicielami nakładów poczynionych na działkach będących własnością Gminy są właściciele nieruchomości sąsiednich. W związku z przekroczeniem granic nieruchomości przy ul. K., współwłaściciele nieruchomości położonych przy ul. T. 109, ul. T. 111, ul. K. 58b, wystąpili do Gminy o sprzedaż prawa własności części nieruchomości przy ul. K., w celu poprawy warunków zagospodarowania nieruchomości przyległych. Ostateczną decyzją z dnia 12 maja 2014 r. dyrektor Zarządu Geodezji, Kartografii i Katastru Miejskiego zatwierdził podział nieruchomości położonej przy ul. K., oznaczonej w operacie ewidencji gruntów i budynków miasta jako działka nr 106, obręb O., w wyniku którego wydzielone zostały działki: nr 106/1 o powierzchni 11 m, nr 106/2 powierzchni 12 m2, nr 106/3 o powierzchni 10 m, przeznaczone do sprzedaży w trybie bezprzetargowym, na postawie art. 37 ust. 2 pkt 6 ustawy o gospodarce nieruchomościami (Dz. U z 2014 r., poz. 518 ze zm.). Zgodnie z powyższym przepisem nieruchomość jest zbywana w drodze bezprzetargowej, jeżeli przedmiotem zbycia jest nieruchomość lub jej części, jeśli mogą poprawić warunki zagospodarowania nieruchomości przyległej, stanowiącej własność lub oddanej w użytkowanie wieczyste osobie, która zamierza tę nieruchomość lub jej części nabyć, jeżeli nie mogą być zagospodarowane jako odrębne nieruchomości. Działki nr 106/1, 106/2 i 106/3 nie mogą zostać zagospodarowane jako odrębne nieruchomości, a więc Gmina planuje sprzedać w trybie bezprzetargowym przedmiotowe działki w celu poprawy warunków zagospodarowania nieruchomości przyległych i tak: działkę 106/1 na rzecz osób fizycznych będących właścicielami działki sąsiedniej, tj. działki nr 113, działkę 106/2 na rzecz osób fizycznych będących właścicielami działki sąsiedniej, tj. działki nr 104, działkę 106/3 na rzecz osób fizycznych będących właścicielami działki sąsiedniej, tj. działki nr 105. Z posiadanych przez Gminę informacji wynika, iż dla działki nr 106 oraz dla działek powstałych na skutek podziału geodezyjnego z działki nr 106, tj. działek nr 106/1, 106/2, 106/3 brak jest wniosków i dokumentów dotyczących wydanych decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego, decyzji o warunkach zabudowy, decyzji zatwierdzającej projekt budowlany i udzielających pozwolenie na budowę (dane ustalone przez Wydział Architektury i Budownictwa tut. Urzędu na podstawie rejestrów komputerowych prowadzonych od roku 1998). Dodatkowo dla opisywanych nieruchomości brak jest obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, nie podjęto także uchwały o przystąpieniu do jego sporządzania. Natomiast zgodnie z zapisami studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego przedmiotowe nieruchomości znajdują się w zespole urbanistycznym mieszkaniowym jednorodzinnym O., dla którego jako dominującą klasę przeznaczenia terenu dopuszcza się zabudowę mieszkaniową jednorodzinną.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne