23.10.2007 Podatki

Interpretacja indywidualna z dnia 23.10.2007, sygn. ILPP1/443-49/07-2/GZ, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. ILPP1/443-49/07-2/GZ

Czy od sprzedaży ww. działek budowlanych Zainteresowany będzie musiał odprowadzić podatek od towarów i usług, a jeśli tak to w jakiej wysokości?


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 19 lipca 2007 r. (data wpływu 23 lipca 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości niezabudowanej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 23 lipca 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości niezabudowanej.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


W 2006 r. Wnioskodawca wraz z żoną dokonał zakupu dwóch działek budowlanych położonych obok siebie z zamiarem przekazania dzieciom. Zakupu przedmiotowych działek dokonał za środki pieniężne pożyczone w banku. W chwili obecnej Zainteresowany zamierza dokonać sprzedaży powyższych działek z powodów finansowych i rodzinnych. Uzyskane ze sprzedaży obu działek środki przeznaczy na spłatę zaciągniętego na ich zakup kredytu. Oprócz wymienionych działek Wnioskodawca nie posiada (z wyjątkiem działki na której stoi dom Zainteresowanego) i nie zamierza kupować w celu dalszej odsprzedaży działek budowlanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Zdaniem Wnioskodawcy nie powinien odprowadzać podatku VAT od sprzedaży posiadanych działek. Stanowisko swoje Podatnik motywuje faktem, iż:

  • podatek VAT został mu naliczony przy zakupie działek; naliczając go ponownie przy sprzedaży dojdzie do podwójnego opodatkowania,
  • zakup działek nie miał charakteru zarobkowego,
  • w przyszłości nie planuje zakupu i sprzedaży działek,
  • nie prowadzi działalności w zakresie handlu nieruchomościami.


Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdza się, co następuje.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust.1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Pod pojęciem towary zgodnie z art. 2 pkt 6 wyżej cytowanej ustawy, rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 cytowanej ustawy przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Wobec czego dostawa działek budowlanych jest dostawą towarów i podlega opodatkowaniu 22% podatkiem VAT zgodnie z art. 41 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy.

Art. 15 ust. 1 ustawy wskazuje, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Przez działalność gospodarczą, na podstawie zapisu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak wynika z powyższych przepisów, dostawa gruntów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w sytuacji, gdy działaniom sprzedawcy można przypisać znamiona działalności gospodarczej prowadzonej z zamiarem wykonywania jej w sposób częstotliwy.

Oznacza to, że zgodnie z powołaną definicją działalności gospodarczej podatnikami będą również osoby, które wykonały czynności jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania ich w sposób częstotliwy.

Kryterium prowadzenia działalności nie wyłącza z grona podatników osoby fizyczne jeśli dokonują one dostawy towarów w sposób stały, zorganizowany i powtarzalny. Bez znaczenia pozostaje fakt, w jakim okresie wykonywana jest dana czynność, ani ilość dokonanych transakcji. Decydującym kryterium jest powtarzalność czynności.

Na podstawie przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego, sprzedaż zakupionych wcześniej działek nosi znamiona przedsięwzięcia realizowanego w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zaznaczyć przy tym należy, że z tytułu sprzedaży gruntów przeznaczonych pod zabudowę, Zainteresowany uzyska status podatnika podatku od towarów i usług i powinien dokonać rejestracji dla potrzeb podatku VAT, składając przed dokonaniem dostawy gruntów do właściwego dla siebie Naczelnika Urzędu Skarbowego druk VAT-R (art. 96 ust.1 ustawy o podatku VAT).

Podniesiony w uzasadnieniu przez Zainteresowanego argument, iż dojdzie do podwójnego opodatkowania przedmiotowych działek nie znajduje uzasadnienia. W świetle orzeczeń Europejskiego Trybunału sprawiedliwości podatnik, który rozpoczął działalność ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych przed rejestracją, jeżeli na moment złożenia deklaracji, w której wykaże zakupy, jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

W sprawie z dnia 21 lutego 2006 r. syg. C-255/2 Halifax plc, Leeds Permanent Development Services Ltd i County Wide Property Investments Ltd v. Commissioners of Customs Excise (orzeczenie wstępne) podkreślono: System odliczeń przewidziany w szóstej dyrektywie 77/388/EWG ma na celu całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od ciężaru podatku VAT podlegającego zapłacie bądź zapłaconego w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku VAT zapewnia zatem całkowitą neutralność działalności gospodarczej w zakresie obciążeń podatkowych, bez względu na cel czy rezultaty tej działalności, pod warunkiem, że co do zasady podlega ona sama opodatkowaniu podatkiem VAT. W rzeczywistości bowiem art. 2 pierwszej dyrektywy Rady z dnia 11 kwietnia 1967 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich dotyczących podatku obrotowego oraz art. 17 ust. 2, 3 i 5 szóstej dyrektywy 77/388/EWG powinny być interpretowane w ten sposób, że zasadniczo aby można było przyznać podatnikowi prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT i określić zakres tego prawa, konieczne jest istnienie bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy transakcją powodującą naliczenie podatku a jedną lub kilkoma transakcjami objętymi podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia.

Podsumowując, jeśli Wnioskodawca dokona sprzedaży dwóch działek budowlanych to ma obowiązek odprowadzenia od tych transakcji 22% podatek od towarów i usług. Jednocześnie ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupionych wcześniej gruntów.


Mając powyższe na uwadze, stanowisko Zainteresowanego wyrażone w złożonym zapytaniu jest nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne