23.02.2006 Podatki

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 23.02.2006, sygn. DD/406-65/05/06, Urząd Skarbowy w Chełmie, sygn. DD/406-65/05/06

Czy istnieje możliwość odliczenia w ramach ulgi remontowej za rok 2005 wydatków poniesionych na remont i modernizacje lokalu mieszkalnego oraz wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy w spółdzielni mieszkaniowej oraz wydatków poniesionych na remont i modernizacje lokalu mieszkalnego w Warszawie?

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216, art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz.60 z późn.zm.) - Naczelnik Urzędu Skarbowego po rozpatrzeniu wniosku Podatnika o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa w indywidualnej sprawie dotyczącej odliczenia wydatków na remont i modernizację lokalu mieszkalnego - postanawia uznać przedstawione stanowisko za prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 grudnia 2005r. Podatnik wystąpił z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczącej prawa do korzystania z ulgi z tytułu wydatków ponoszonych na remont i modernizację lokalu mieszkalnego. Podatnik zadaje pytanie czy może odliczyć w ramach ulgi remontowej za rok 2005: 1/wydatki poniesione na remont i modernizację lokalu mieszkalnego stanowiącego własność podatnika, z tytułu: zakupu i wymiany baterii umywalkowej oraz wpłat na fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej 2/ wydatki poniesione na remont i modernizację lokalu mieszkalnego w Warszawie, na które posiada umowę przedwstępną sprzedaży lokalu mieszkalnego oraz protokół odbioru technicznego lokalu z dnia 06.09.2005r. i protokół odbioru pousterkowego lokalu z dnia 09.09.2005r., dotyczące zakupu: paneli podłogowych, pianki i folii pod panele podłogowe, listw podłogowych, farby, glazury, terakoty, gresu, kleju do glazury, wanny wraz z materiałami do jej obudowy (pustaki), umywalki wraz z szafką pod umywalkę, sedesu wraz z deską sedesową, baterii umywalkowej, baterii wannowej, baterii zlewozmywakowej, drzwi wewnętrznych, kuchni elektrycznej, szaf wnękowych (wmontowanych na stałe), okapu (podłączonego do instalacji elektrycznej). Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatnik:1/ jest właścicielem lokalu mieszkalnego w Ch. 2/ w dniu 20.07.2005r. zawarł z firmą B. Sp. z o.o. z/s w Warszawie (developer) umowę przedwstępną sprzedaży lokalu mieszkalnego w Warszawie.Zgodnie z postanowieniami umowy wydanie lokalu nastąpi na podstawie protokółu przekazania po zapłaceniu przez Nabywcę całości ceny przedmiotu umowy i dokonaniu przez Nabywcę odbioru technicznego lokalu mieszkalnego. Podatnik dokonał wpłaty całej kwoty należności za mieszkanie w dniu 05.09.2005r. zachowując termin zawarty w umowie (10.09.2005r.). W dniu 06.09.2005r. odbył się odbiór techniczny lokalu. Z uwagi na zgłoszenie drobnych usterek, w dniu 09.09.2005r. odbył się odbiór pousterkowy lokalu oraz odbiór w tym dniu przez Podatnika kluczy do mieszkania. Od dnia 09.09.2005r. Podatnik ponosi wszelkie koszty związane z mieszkaniem takie jak: energia elektryczna, centralne ogrzewanie, ciepła woda, wywóz śmieci, ochrona osiedla, obsługa administracyjna, konserwacja budynku. W umowie przedwstępnej sprzedaży sprzedawca zobowiązał się do podpisania w formie aktu notarialnego umowy przyrzeczonej do dnia 31.10.2005r., jednak terminu tego nie dotrzymał. Przeniesienie praw do mieszkania w formie aktu notarialnego planowane jest na miesiąc styczeń lub luty 2006r. Zgodnie z art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000r. nr 14, poz.176 z późn.zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2003r. podatek dochodowy w roku podatkowym zmniejsza się, jeżeli podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów. Na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych ustaw (Dz.U. nr 202, poz.1956) wydatki, o których mowa w art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2003r. tj. wydatki na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów, poniesione w latach 2004-2005 podlegają odliczeniu od podatku, w wysokości i na zasadach określonych w art. 27a ustawy podatkowej. Podstawowym warunkiem niezbędnym do skorzystania z ulgi z tytułu remontu i modernizacji lokalu lub budynku mieszkalnego jest więc posiadanie tytułu prawnego zajmowanego - remontowanego lub modernizowanego lokalu /budynku mieszkalnego/. Za tytuł prawny do lokalu mieszkalnego uważa się między innymi: akt własności lokalu mieszkalnego, umowę użyczenia, umowę najmu lub dzierżawy, inny stosunek zobowiązaniowy, z którego wynika prawo podatnika do korzystania z lokalu mieszkalnego. Pojęcie "inny stosunek zobowiązaniowy" dotyczy umów zawierających klauzulę, na podstawie której sprzedający zobowiązuje się udostępnić kupującemu lokal mieszkalny bezpośrednio po jego wybudowaniu, a przed ustanowieniem odrębnej własności. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatnik dysponuje przedwstępną umową sprzedaży lokalu mieszkalnego zawartą ze Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, według której wydanie lokalu kupującemu nastąpi w dniu dokonania odbioru technicznego lokalu. W tym przypadku odbiór lokalu mieszkalnego nastąpił w dniu 09.09.2005r. W sytuacji gdy odbiór lokalu mieszkalnego nastąpił przed podpisaniem aktu notarialnego ustanawiającego odrębną własność tego lokalu, przedwstępna umowa sprzedaży stanowi tytuł prawny dający podstawę do skorzystania z ulgi tytułem remontu i modernizacji lokalu mieszkalnego. W momencie przekazania lokalu mieszkalnego - poprzez podpisanie protokółu pousterkowego wypełniona została przesłanka faktycznego zajmowania lokalu na podstawie tytułu prawnego. Ponadto wydatki poniesione na cele mieszkaniowe powinny: dotyczyć lokali (budynków) mieszkalnych znajdujących się na terytorium Polski (art. 27a ust. 7 pkt 2 ustawy),zostać udokumentowane fakturą wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług, nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodem odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej - na podstawie dowodu wpłaty (art. 27a ust. 6 pkt 1 ustawy), mieścić się w zakresie robót wymienionych w rozporządzeniu Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21.12.1996r. (Dz.U. Nr 156, poz. 788) (art. 27a ust. 17 ustawy), zawierającym wykaz robót zaliczanych do remontu i modernizacji budynku mieszkalnego oraz lokalu mieszkalnego, nie mogą zostać odliczone od ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub zostać zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie, chyba że zwrócone wydatki zostały zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu (art. 27a ust. 7 pkt 1 ustawy). Za remont lokalu lub budynku mieszkalnego w znaczeniu powszechnie stosowanym w zakresie inwestycji uważa się prace budowlane mające na celu utrzymanie lokalu lub budynku mieszkalnego we właściwym stanie, przywrócenie jego pierwotnej zdolności, którą utracił w wyniku upływu czasu i eksploatacji. Za modernizację natomiast uważa się trwałe ulepszenie (unowocześnienie) istniejącego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego. Zgodnie z tymi pojęciami roboty remontowe i modernizacyjne polegają na wymianie, naprawie, zmianie lub przebudowie elementów lokalu. Zgodnie z załącznikiem nr 2 (stanowiącym wykaz robót zaliczanych do remontu i modernizacji lokalu mieszkalnego) do powołanego rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa - remont, modernizacja lub wykonanie nowych elementów w lokalu mieszkalnym obejmuje wykonanie: 1/ ścianek działowych, sufitów, tynków i okładzin wewnętrznych, 2/ podłóg i posadzek, 3/ okien, świetlików i drzwi, 4/ powłok malarskich i tapet, 5/ elementów kowalsko-ślusarskich, 6/ izolacji przeciwwodnych, przeciwwilgociowych, dźwiękochłonnych i cieplnych,7/ pozostałych elementów (np. pawlaczy, trwale umiejscowionych szaf wnękowych, obudowy wanien, zlewozmywaków, grzejników).Tak więc poniesione przez Podatnika wydatki: na remont i modernizację lokalu mieszkalnego znajdującego sie w Ch. z tytułu: zakupu i wymiany baterii umywalkowej oraz wpłat na fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej oraz na remont i modernizację lokalu mieszkalnego w Warszawie dokonane po dacie "odbioru pousterkowego lokalu mieszkalnego" tj. po 09 września 2005r. polegające na zakupie: paneli podłogowych, pianki i folii pod panele podłogowe, listw podłogowych, farby, glazury, terakoty, gresu, kleju do glazury, wanny wraz z materiałami do jej obudowy (pustaki), umywalki wraz z szafką pod umywalkę, sedesu wraz z deską sedesową, baterii umywalkowej, baterii wannowej, baterii zlewozmywakowej, drzwi wewnętrznych, kuchni elektrycznej, szaf wnękowych wmontowanych na stałe, okapu podłączonego do instalacji wentylacyjnej - będą mogły zostać odliczone od podatku za rok 2005 w ramach ulgi remontowej, pod warunkiem spełnienia innych wyżej wymienionych przesłanek uprawniających zastosowanie przedmiotowej ulgi.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne