31.10.2019 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 31 października 2019 r., sygn. II GSK 2949/17

Transport

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Andrzej Kuba Sędzia NSA Dorota Dąbek (spr.) Sędzia WSA del. Izabella Janson Protokolant Joanna Legieć po rozpoznaniu w dniu 31 października 2019 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Głównego Inspektora Transportu Drogowego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 9 maja 2017 r. sygn. akt VI SA/Wa 91/17 w sprawie ze skargi M.N. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] listopada 2016 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów o transporcie drogowym 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości, 2) oddala skargę, 3) zasądza od M.N. na rzecz Głównego Inspektora Transportu Drogowego 340 (słownie: trzysta czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, objętym skargą kasacyjną wyrokiem z 9 maja 2017 r., sygn. akt VI SA/Wa 91/17, po rozpoznaniu skargi M.N. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z [...] listopada 2016 r. w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej, uchylił zaskarżoną decyzję oraz orzekł o zwrocie kosztów postępowania na rzecz skarżącego.

Sąd pierwszej instancji orzekał w następującym stanie sprawy:

Decyzją z [...] maja 2016 r. Warmińsko-Mazurski Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego w Olsztynie (organ pierwszej instancji), powołując się na art. 92a ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (tekst jedn. Dz. U. z 2013 r. poz. 1414 ze zm., dalej cyt. jako: u.t.d.), nałożył na M.N. (dalej: skarżący) prowadzącego działalność gospodarczą pn. [A.] karę pieniężną w wysokości 500 zł. Podstawą nałożenia kary były ustalenia przeprowadzonej w dniu 9 maja 2016 r. kontroli drogowej samochodu ciężarowego marki Volvo o nr rej. [...] wraz z naczepą marki Schwarzmueller nr rej. [...], podczas której stwierdzono naruszenie obowiązku wczytywania danych z karty kierowcy M.B.. Analiza danych cyfrowych zawartych na karcie wykazała, że nie była ona wczytywana od 30 marca 2016 r. tj. przez 40 dni, co oznacza, że termin wczytywania danych z karty kierowcy został przekroczony o 12 dni, bowiem pobieranie danych powinno mieć miejsce co 28 dni, tj. w terminie określonym w § 4 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 23 sierpnia 2007 r. w sprawie częstotliwości pobierania danych z tachografów cyfrowych i kart kierowców oraz przechowywania tych danych (Dz. U. z 2007 r. nr 159 poz. 1128 ze zm., dalej cyt. jako: rozporządzenie z 23 sierpnia 2007 r.). W ocenie organu w sprawie nie miał zastosowania art. 92c u.t.d., gdyż skarżący nie wykazał, by w sprawie zaistniała taka okoliczność, która pozwoliłaby uwolnić się stronie od odpowiedzialności za nieterminowe wczytanie danych z karty kierowcy.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne