24.07.2019 Podatki

Wyrok NSA z dnia 24 lipca 2019 r., sygn. I GSK 89/17

Podatek akcyzowy

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Hanna Kamińska Sędzia NSA Janusz Zajda (spr.) Sędzia del. WSA Piotr Kraczowski Protokolant Kacper Tybuszewski po rozpoznaniu w dniu 24 lipca 2019 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Celnej w Olsztynie od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 16 listopada 2016 r. sygn. akt I SA/Ol 531/16 w sprawie ze skargi M.B. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Olsztynie z dnia [...] maja 2016 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Olsztynie na rzecz M.B. 2700 (dwa tysiące siedemset) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 16 listopada 2016 r., sygn. akt I SA/Ol 531/16 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie po rozpoznaniu skargi M. B. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Olsztynie z [...] maja 2016 r. w przedmiocie podatku akcyzowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego uchylił zaskarżoną decyzję oraz zasądził koszty postępowania sądowego.

Sąd I instancji orzekał w następującym stanie faktycznym sprawy:

Naczelnik Urzędu Celnego w Elblągu wszczął z urzędu postępowanie podatkowe, w związku z wewnątrzwspólnotowym nabyciem przez stronę samochodu osobowego marki Mercedes Benz E300 CDI, rok produkcji 2010, pojemność silnika 2987 cm3 i nie złożeniem deklaracji uproszczonej AKC-U. Ze zgromadzonej w toku postępowania podatkowego dokumentacji wynika, iż ww. pojazd został zakupiony przez stronę 8 września 2011 r. za kwotę 28 600 €, następnie został przemieszczony z Niemiec na terytorium RP, co stanowi zdefiniowane w art. 2 ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2014 r. poz.752 ze zm.; dalej: upa) nabycie wewnątrzwspólnotowe. Za datę powstania obowiązku podatkowego organ podatkowy uznał dzień 12 września 2011 r., czyli datę przeprowadzenia już na terytorium kraju pierwszego badania technicznego pojazdu. W zaświadczeniu o przeprowadzonym badaniu oraz w dokumencie identyfikacyjnym z 12 września 2011 r. wskazano rodzaj pojazdu - samochód ciężarowy, podrodzaj - kombi, liczbę miejsc do siedzenia - 2, maksymalną ładowność - 575 kg. W treści niemieckiego dokumentu rejestracyjnego ww. pojazd opisano jako: samochód ciężarowy, transport towarów do 3,5 t, liczba miejsc siedzących - 2.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne