Wyrok NSA z dnia 25 września 2019 r., sygn. I FSK 1388/17
Podatkowe postępowanie
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Maria Dożynkiewicz, Sędzia NSA Ryszard Pęk, Sędzia WSA del. Maja Chodacka (sprawozdawca), Protokolant Katarzyna Nowik, po rozpoznaniu w dniu 25 września 2019 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Białymstoku od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 31 maja 2017 r. sygn. akt I SA/Bk 32/17 w sprawie ze skargi Gminy S. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Białymstoku z dnia 22 listopada 2016 r. nr [...] w przedmiocie odmowy oprocentowania nadpłaty w podatku od towarów i usług za okresy od marca do grudnia 2012 r. 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Białymstoku na rzecz Gminy S. kwotę 480 (czterysta osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
1.1. Wyrokiem z 31 maja 2017r., sygn. akt I SA/Bk 32/17, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku, działając na podstawie art. 145 § 1 pkt 1 lit. a i c oraz art. 135 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2016r., poz. 718 ze zm., dalej: "ustawa Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi"), uwzględniając skargę Gminy S. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Białymstoku z dnia 22 listopada 2016r. nr [...] w przedmiocie odmowy oprocentowania nadpłaty w podatku od towarów i usług za okresy od marca do grudnia 2012r. - uchylił zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję organu pierwszej instancji oraz zasądził zwrot kosztów postępowania. Wymieniony wyrok oraz pozostałe orzeczenia sądów administracyjnych przywołane w niniejszym uzasadnieniu publikowane są na stronach internetowych Naczelnego Sądu Administracyjnego: orzeczenia.nsa.gov.pl.
1.2. W ocenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku organy obu instancji naruszyły przepisy prawa materialnego, tj. art. 78 § 5 pkt 2 w zw. z art. 74 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U z 2015r. poz. 613 ze zm., dalej: "Ordynacja podatkowa"), naruszając przy tym zasadę efektywności prawa unijnego oraz zasady wynikające z art. 2 i art. 64 Konstytucji RP. Sąd pierwszej instancji uznał również, że organ naruszył przepis prawa procesowego, tj. art. 121 § 1 Ordynacji podatkowej, bowiem wydawane przez organy decyzje, interpretacje oraz wyjaśnienia nie powinny pozostawać do siebie w sprzeczności, a podatnik postępujący zgodnie z nimi powinien mieć pewność, że jego postępowanie jest zgodne z obowiązującymi przepisami prawa i nie narazi go na szkody. Zdaniem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku w myśl zasady zaufania, konsekwencją wyroku TSUE z dnia 25.09.2015r. w sprawie C-276/14 powinno być uznanie przez organ odwoławczy, iż nadpłata oraz nadwyżka podatku naliczonego nad należnym za poszczególne okresy 2012r. powstały na podstawie art. 74 Ordynacji podatkowej, co skutkowało oprocentowaniem nadpłaty i nadwyżki zgodnie z art. 78 § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty