09.10.2018 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 9 października 2018 r., sygn. II GSK 3000/16

Transport

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Zbigniew Czarnik Sędzia NSA Gabriela Jyż Sędzia del. WSA Urszula Wilk (spr.) Protokolant Anna Sobińska po rozpoznaniu w dniu 9 października 2018 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej M M od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 25 lutego 2016 r. sygn. akt III SA/Po 905/15 w sprawie ze skargi M M na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [..] czerwca 2015 r. nr [..] w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów o transporcie drogowym 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od M M na rzecz Głównego Inspektora Transportu Drogowego 3600 (trzy tysiące sześćset) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 25 lutego 2016 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu oddalił skargę M M na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z [...] czerwca 2015 r. w przedmiocie nałożenie kary pieniężnej za naruszenie przepisów ustawy o transporcie drogowym.

Z uzasadnienia wyroku wynika, że Sąd I instancji za podstawę rozstrzygnięcia przyjął następujące ustalenia:

W dniach 18 czerwca 2014 r. - 30 czerwca 2014 r. przeprowadzona została kontrola przedsiębiorstwa M M prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą MM.

Zakres kontroli obejmował okres od 18 czerwca 2013 r. do 17 czerwca 2014 r. Przedsiębiorca w okresie objętym kontrolą dysponował licencją wspólnotową nr [...] na wykonywanie międzynarodowego zarobkowego przewozu drogowego rzeczy. Średnia liczba kierowców zatrudnionych lub wykonujących przewozy drogowe na rzecz przedsiębiorcy na podstawie innych umów w okresie 6 miesięcy przed dniem rozpoczęcia kontroli wynosiła na podstawie dokumentów przedstawionych przez stronę 5 kierowców.

W protokole kontroli z 30 czerwca 2014 r. nr [...] opisano stwierdzone naruszenia ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (tekst jedn. Dz.U. z 2013 r. poz. 1414 ze zm.; dalej: u.t.d.): przekroczenie maksymalnego dziennego czasu prowadzenia pojazdu (lp. 5.1 załącznika nr 3 u.t.d.), przekroczenie maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy (lp. 5.2 załącznika nr 3 do u.t.d.), skrócenie dziennego czasu odpoczynku (lp. 5.3 załącznika nr 3 do u.t.d.), skrócenie tygodniowego czasu odpoczynku (lp. 5.4 załącznika nr 3 do u.t.d.), przekroczenie całkowitego czasu prowadzenia pojazdu w ciągu kolejnych dwóch tygodni (lp. 5.6 załącznika nr 3 do u.t.d.), nieokazanie podczas kontroli w przedsiębiorstwie wykresówki, danych z karty kierowcy, z tachografu cyfrowego lub dokumentu potwierdzającego fakt nieprowadzenia pojazdu (lp. 6.3.7 załącznika nr 3 do u.t.d.), okazanie podczas kontroli w przedsiębiorstwie wykresówki, która nie zawiera wszystkich danych o okresach aktywności kierowcy (lp. 6.3.8 załącznika nr 3 u.t.d.), udostępnienie podczas kontroli w przedsiębiorstwie niepełnych danych o okresach aktywności kierowcy (lp. 6.3.9 załącznika nr 3 do u.t.d.), naruszenie obowiązku wczytywania danych z karty kierowcy (lp. 6.3.11 załącznika nr 3 do u.t.d.), naruszenie obowiązku wczytywania danych z tachografu cyfrowego (lp. 6.3.12 załącznika nr 3 do u.t.d.).

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne