Wyrok NSA z dnia 17 października 2017 r., sygn. II GSK 3242/16
Przedsiębiorca ma możliwość reagowania na działania osób, którymi posługuje się przy wykonywaniu transportu drogowego m.in. przez bieżącą kontrolę dokumentacji obrazującej czas pracy kierowcy i stosowanie w przypadku stwierdzenia naruszeń właściwych środków dyscyplinujących.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Mirosław Trzecki Sędzia NSA Małgorzata Rysz (spr.) Sędzia del. WSA Ewa Cisowska-Sakrajda Protokolant asystent sędziego Anna Ważbińska-Dudzińska po rozpoznaniu w dniu 17 października 2017 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej M. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 10 lutego 2016 r. sygn. akt II SA/Go 999/15 w sprawie ze skargi M. S. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Rzepinie z dnia [...] października 2015 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów o transporcie drogowym 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od M. S. na rzecz Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Zielonej Górze 900 (dziewięćset) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 10 lutego 2016 r. (sygn. akt II SA/Go 999/15) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim (dalej: WSA) oddalił skargę M. S. (dalej: skarżący) na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Rzepinie (dalej: Dyrektor IC) z [...] października 2015 r. (nr [...]) w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów o transporcie drogowym.
WSA orzekał w następującym stanie sprawy.
W dniu 27 października 2014 r. na drodze krajowej nr 18 (zjazd na stację paliw [...]) funkcjonariusze Urzędu Celnego w Zielonej Górze zatrzymali do kontroli zespół pojazdów prowadzony przez R. P., który wykonywał międzynarodowy zarobkowy przewóz drogowy rzeczy w imieniu i na rzecz skarżącego. W trakcie kontroli ustalono, że do cyfrowego urządzenia rejestrującego został podłączony magnes, wpływający na niewłaściwe funkcjonowanie tachografu w taki sposób, że podczas gdy kierowca jechał zestawem ciężarowym, tachograf nie rejestrował jazdy tylko odpoczynek. Kierowca przesłuchany w charakterze świadka zeznał, że założył magnes na impulsator skrzyni biegów, a jako przyczynę użycia magnesu podał, że zaspał i chciał dojechać na czas z towarem. Kierowca wskazał ponadto, że: 1) w firmie, w której jest zatrudniony, obowiązuje całkowity zakaz stosowania magnesów, 2) brał udział w szkoleniu dotyczącym czasu pracy i odpoczynku, 3) w pojeździe jest zainstalowany sprawny system GPS, a szefowie firmy raz na dwa tygodnie kontrolują czas pracy i odpoczynku. W toku kontroli została wykonana również dokumentacja fotograficzna, obrazująca miejsce zainstalowania magnesu oraz użyty magnes. Dokonano także wydruku z tachografu. Z kontroli sporządzono protokół nr [...], który został podpisany przez kierowcę bez uwag. Protokół ten zawierał poprawki parafowane przez funkcjonariusza celnego A. P., opatrzone dodatkowo jego pieczęcią imienną.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty