17.08.2016 Ubezpieczenia

Wyrok NSA z dnia 17 sierpnia 2016 r., sygn. II GSK 2706/14

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Andrzej Kuba Sędzia NSA Jan Bała (spr.) Sędzia NSA Joanna Sieńczyło-Chlabicz Protokolant Jerzy Stelmaszuk po rozpoznaniu w dniu 17 sierpnia 2016 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej "A. Ś. Ł." A. G. D., A. D.-S. Spółka jawna w K. W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 18 lipca 2014 r. sygn. akt VI SA/Wa 589/14 w sprawie ze skargi "A. Ś. Ł." A. G. D., A. D.-S. Spółka jawna w K. W. na decyzję Głównego Inspektora Farmaceutycznego z dnia [...] grudnia 2013 r. nr [...] w przedmiocie nakazu zaprzestania prowadzenia niezgodnej z przepisami reklamy apteki oraz nałożenia kary pieniężnej 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od "A. Ś. Ł." A. G. D., A. D.-S. Spółka jawna w K. W. na rzecz Głównego Inspektora Farmaceutycznego 180 (sto osiemdziesiąt) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 18 lipca 2014 r., sygn. akt VI SA/Wa 589/14, Wojewódzki Sąd Administracyjny w W. oddalił skargę "A. Ś. Ł." A. G. D., A. D. -S. Sp. j. w K. W. na decyzję Głównego Inspektora Farmaceutycznego z [...] grudnia 2013 r. w przedmiocie kary pieniężnej i nakazu zaprzestania prowadzenia niezgodnej z przepisami reklamy apteki.

Sąd I instancji orzekał w następującym stanie sprawy:

Decyzją z [...] października 2013 r. W. Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny w P. nakazał "A. Ś. Ł." A. G. D., A. D. -S. Sp. j. w K. W. zaprzestanie prowadzenia reklamy apteki poprzez jej uczestnictwo w programie "60+" oraz nałożył na skarżącą karę w wysokości 5.000 zł.

Decyzją z [...] grudnia 2013 r. Główny Inspektor Farmaceutyczny utrzymał w mocy powyższą decyzję.

Organ uznał, że uczestnictwo skarżącej w programie "60+", umożliwiającym zarejestrowanym w tym programie klientom nabycie wybranych produktów leczniczych nierefundowanych w promocyjnych cenach (jedynie w aptekach realizujących program), jest prowadzeniem niedozwolonej reklamy tej apteki oraz jej działalności. Stwierdził, że programy lojalnościowe są formą zakazanej przez art. 94a ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2008 r. Nr 45, poz. 271 ze zm; dalej p.f.) reklamy aptek i ich działalności. Stanowią bowiem próbę przywiązania konsumentów do dokonywania zakupów wyłącznie w aptece, która realizuje program przewidujący dla jego uczestników korzystniejsze ceny. Obniżona cena wybranych produktów stanowi "nagrodę" za dokonanie zakupu w konkretnej aptece, uczestniczącej w odpowiednim programie.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne