Wyrok NSA z dnia 4 listopada 2024 r., sygn. II OSK 2488/23
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Arkadiusz Despot - Mładanowicz Sędziowie: sędzia NSA Jerzy Stankowski sędzia del. WSA Piotr Broda (spr.) po rozpoznaniu w dniu 4 listopada 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej [...] sp. z o.o. z siedzibą w [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 10 lipca 2023 r. sygn. akt II SA/Op 151/23 w sprawie ze skargi [...] sp. z o.o. z siedzibą w [...] na decyzję Wojewody Opolskiego z dnia 3 marca 2023 r. nr IN.I.7721.9.7.2023.MS/AŻ w przedmiocie odmowy zatwierdzenia projektu zagospodarowania terenu oraz projektu architektoniczno – budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu wyrokiem z dnia 10 lipca 2023 r., sygn. akt II SA/Op 151/23 oddalił skargę S. Sp. z o.o. w K. (dalej: spółka) na decyzję Wojewody Opolskiego z dnia 3 marca 2023 r. nr w przedmiocie odmowy zatwierdzenia projektu zagospodarowania terenu oraz projektu architektoniczno - budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę.
Wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.
Wnioskiem z dnia 4 października 2022 r. spółka wystąpiła do Starosty Opolskiego (dalej: Starosta) o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę farmy fotowoltaicznej o mocy do 1 MW wraz z infrastrukturą towarzyszącą na działce nr [...] położonej w obrębie geodezyjnym [...]. Postanowieniem z dnia 7 listopada 2022 r. Starosta nałożył na inwestora obowiązek usunięcia braków i nieprawidłowości przedłożonego projektu.
Decyzją z dnia 18 stycznia 2023 r., Starosta działając na podstawie art. 35 ust. 5 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.), dalej: p.b., oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2022 r. poz. 2000 ze zm.), dalej: k.p.a. odmówił zatwierdzenia projektu zagospodarowania terenu oraz projektu architektoniczno - budowlanego i udzielenia inwestorowi pozwolenia na budowę farmy fotowoltaicznej o mocy do 1 MW wraz z infrastrukturą towarzyszącą na działce o numerze ewidencyjnym [...] k.m. 3 w miejscowości K., obręb [...], gmina [...]. Uzasadniając wydane rozstrzygniecie organ I instancji wyjaśnił, iż planowana farma fotowoltaiczna ma być usytuowana na działce oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków numerem [...] k.m. 3 w [...], a zgodnie z informacją z rejestru gruntów nieruchomość ta stanowi grunty orne klasy V oraz VI i w obowiązującym miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego oznaczona jest symbolem "R". Starosta zwrócił uwagę, że zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 17 września 2021 r. o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 1873), dalej: "nowelizacja OZE", zmieniono brzmienie art. 10 ust. 2a ustawy z dnia 27 marca 20023 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 2023 r. poz. 977 ze zm.), dalej: u.p.z.p. Obecnie obowiązujący przepis stanowi, że jeżeli na obszarze gminy przewiduje się wyznaczenie obszarów, na których rozmieszczone będą urządzenia wytwarzające energię z odnawialnych źródeł energii o mocy zainstalowanej większej niż 500 kW, a także ich stref ochronnych związanych z ograniczeniami w zabudowie oraz zagospodarowaniu i użytkowaniu terenu, w studium ustala się ich rozmieszczenie, z wyłączeniem: 1) wolnostojących urządzeń fotowoltaicznych, o mocy zainstalowanej elektrycznej nie większej niż 1000 kW zlokalizowanych na gruntach rolnych stanowiących użytki rolne klas V, VI, Vlz i nieużytki - w rozumieniu przepisów wydanych na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2020 r. poz. 2052 oraz z 2021 r. poz. 922 i 1641); 2) urządzeń innych niż wolnostojące. Rada Gminy Łubniany w dniu 30 stycznia 2012 r. uchwałą Nr XII/86/12 uchwaliła miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego wsi [...], w którym nie przewidziano terenów oraz stref pod budowę urządzeń fotowoltaicznych. Następnie lokalny prawodawca w dniu 29 października 2014 r., uchwałą Nr XLI1/294/14, uchwalił zmianę studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Łubniany, w której wyznaczono teren oznaczony symbolem "ES", tj. obszar, na którym dopuszcza się lokalizację farm fotowoltaicznych. Tereny "ES" zlokalizowano we wsiach: K., M., G. i L. Natomiast na obszarze wsi [...] nie przeznaczono żadnych terenów pod budowę farm fotowoltaicznych. Z powyższych względów Starosta uznał, że zgodnie z art. 19 ust. 1 nowelizacji OZE brzmienie art. 10 ust. 2a u.p.z.p. zostaje w wersji dotychczasowej, tj. "jeżeli na obszarze gminy przewiduje się wyznaczenie obszarów, na których rozmieszczone będą urządzenia wytwarzające energię z odnawialnych źródeł energii o mocy przekraczającej 100 kW, a także ich stref ochronnych związanych z ograniczeniami w zabudowie oraz zagospodarowaniu i użytkowaniu terenu; w studium ustala się ich rozmieszczenie". W konsekwencji stwierdził, że nie można zastosować art. 5 nowelizacji OZE w zmienionym brzmieniu.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
