25.05.2022

Wyrok NSA z dnia 25 maja 2022 r., sygn. III OSK 1421/21

Rażące naruszenie prawa można stwierdzić wyłącznie w przypadku norm prawnych niebudzących wątpliwości interpretacyjnych, a każde postępowanie w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji traktowane jest jako nowe postępowanie, będące odrębne od postępowania prowadzonego w trybie zwykłym. Domniemanie legalności ostatecznych decyzji administracyjnych oraz zasada trwałości decyzji administracyjnych są wpisane w zasadę pewności prawa i obrotu prawnego, będącego kluczowym elementem zasady demokratycznego państwa prawnego.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Tamara Dziełakowska Sędziowie Sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk (spr.) Sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski po rozpoznaniu w dniu 25 maja 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej R. O. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 23 stycznia 2019 r. sygn. akt II SA/Wa 683/18 w sprawie ze skargi R. O. na decyzję Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych z dnia [...] lutego 2018 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 23 stycznia 2019 r. sygn. akt II SA/Wa 683/18, na podstawie art. 151 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.) zwanej dalej "p.p.s.a." oddalił skargę R. O. na decyzję Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych z [...] lutego 2018 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji.

W uzasadnieniu wyroku Sąd wskazał, że zaskarżona decyzja, stwierdzająca nieważność decyzji z [...] września 2014 r. nakazującej Proboszczowi Parafii przywrócenie stanu zgodnego z prawem przez uaktualnienie danych osobowych R. O., odpowiada prawu. Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych wydając decyzję z [...] września 2014 r., nr [...], rażąco naruszył prawo w rozumieniu art. 156 § 1 pkt 2 ustawy z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1257) zwanej dalej "k.p.a.". Organ rażąco naruszył art. 18 oraz art. 43 ust. 2 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 922 ze zm.) zwanej dalej "u.o.d.o.", wkraczając w sferę wykonywania zadań statutowych Kościoła i rozstrzygając, kto jest członkiem wspólnoty wyznaniowej. Naruszenie to ma charakter oczywisty, jest zatem kwalifikowane jako rażące naruszenie prawa. Zdaniem Sądu nie sposób uznać, że skoro skarżący wyraził dostatecznie jasno swoją wolę co do przynależności do Kościoła Katolickiego, to Proboszcz Parafii winien niezwłocznie usunąć uchybienia w procesie przetwarzania danych osobowych skarżącego i uaktualnić je przez naniesienie w księdze chrztu adnotacji o treści zgodnej z żądaniem zawartym w "Oświadczeniu woli" z [...] kwietnia 2014 r. Dokonanie wnioskowanej przez skarżącego adnotacji winno być dokonane po przeprowadzeniu procedury apostazji, której nie można postrzegać jako ograniczenie wolności sumienia i religii. Kościół Katolicki nie wyklucza dopuszczalności wystąpienia z Kościoła, ale uznaje tę instytucję i poddaje ją zracjonalizowanej procedurze.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne