13.02.2024

Wyrok NSA z dnia 13 lutego 2024 r., sygn. III OSK 322/23

Zwolnienie policjanta ze służby na mocy art. 41 ust. 2 pkt 5 ustawy o Policji, z powodu wymagań ważnego interesu służby, nie jest zależne od wyników postępowania karnego przeciwko funkcjonariuszowi. Postępowanie administracyjne w zakresie zwolnienia policjanta ze służby może być prowadzone niezależnie od trwającego postępowania karnego, a zarzuty popełnienia przestępstwa lub samo znajdowanie się w kręgu podejrzeń mogą być wystarczające do zastosowania tego środka, jeśli okoliczności sprawy wskazują na naruszenie przez policjanta standardów nieskazitelności charakteru wymaganych dla pełnienia służby. Kontrola sądowo-administracyjna weryfikuje, czy decyzja organu o zwolnieniu nie była arbitralna i czy została podjęta na podstawie właściwie ustalonych i rozważonych okoliczności istotnych dla sprawy.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk (spr.) Sędziowie sędzia NSA Olga Żurawska - Matusiak sędzia del. WSA Maciej Kobak po rozpoznaniu w dniu 13 lutego 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej P. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 15 listopada 2022 r. sygn. akt II SA/Wa 1163/22 w sprawie ze skargi P. S. na rozkaz personalny Komendanta Głównego Policji z dnia 25 kwietnia 2022 r. nr 1282 w przedmiocie zwolnienia ze służby w Policji 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od P. S. na rzecz Komendanta Głównego Policji kwotę 240 (dwieście czterdzieści) zł tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 15 listopada 2022 r. sygn. akt II SA/Wa 1163/22, na podstawie art. 151 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r., poz. 329 ze zm.) dalej "p.p.s.a." oddalił skargę P. S. na rozkaz personalny Komendanta Głównego Policji z 25 kwietnia 2022 r. nr 1282 w przedmiocie zwolnienia ze służby w Policji.

W uzasadnieniu wyroku Sąd I instancji wskazał, że zaskarżony rozkaz personalny, wydany na podstawie art. 41 ust. 2 pkt 5 ustawy z 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2021 r. poz. 1882 ze zm.), jest zgodny z prawem. Zdaniem Sądu policjant, któremu postawiono zarzut dotyczący oskarżenia o popełnienie przestępstwa ściganego z urzędu, traci przymiot "nieskazitelności charakteru", co uzasadnia zwolnienie Policjanta ze służby. Sąd podkreślił, że okolicznością niesporną w sprawie był fakt, że zwolniony policjant został wskazany przez swojego kuzyna jako sprawca kradzieży należących do tej osoby pieniędzy, jak i fakt, że prokuratura prowadziła śledztwo w sprawie powyższego zawiadomienia i zleciła m.in. przeszukanie pomieszczenia służbowego, samochodu oraz miejsca zamieszkania policjanta. Charakter i rodzaj zarzucanego skarżącemu przestępstwa miał znaczny ciężar gatunkowy, powodując negatywny wydźwięk społeczny. Jak uznał Sąd I instancji, bez znaczenia pozostawał fakt, iż na dzień wydania decyzji skarżący nie został skazany wyrokiem sądu karnego za ww. czyn, ponieważ art. 41 ust. 2 pkt 5 ustawy o Policji nie uzależnia zwolnienia policjanta od okoliczności oczywistości popełnienia przestępstwa. W takim stanie rzeczy zdaniem Sądu I instancji skarga podlegała oddaleniu jako bezzasadna.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne