Artykuł aktualny na dzień 21-11-2024 *

*Osoby, które wcześniej złożyły deklaracje o rezygnacji z PPK, staną się ponownie ich uczestnikami PPK, jeśli od 1 do 31 marca 2023 r. nie złożą kolejnej deklaracji o rezygnacji z dokonywania wpłat. Autozapisy będą powielane co 4 lata.

17.05.2022 Ubezpieczenia

Zmiany w programie PPK od 4 czerwca 2022 r.

Od 4 czerwca 2022 r. obowiązują zmiany w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych. Nowe regulacje nie zmieniają istoty dotychczasowych rozwiązań. Mają natomiast za zadanie uprościć oraz doprecyzować obecnie obowiązujące przepisy. Nowelizacja dopuszcza możliwość wcześniejszego zawarcia umowy o prowadzenie PPK w imieniu i na rzecz osoby zatrudnionej. Nakłada też obowiązek przekazania na żądanie PFR oświadczenia o spełnieniu warunków wyłączających spod obowiązku stosowania ustawy o PPK.

Pracownicze plany kapitałowe zostały utworzone w celu systematycznego gromadzenia oszczędności przez uczestnika PPK, z przeznaczeniem na wypłatę po osiągnięciu przez niego 60 roku życia oraz na inne cele określone w ustawie z 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1342 ze zm., dalej: ustawa o PPK). Najnowsze zmiany w ustawie o PPK wprowadzono na mocy ustawy z 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 (Dz.U. z 2022 r. poz. 1079). Mają one charakter głównie porządkujący i doprecyzowujący, jednak w niektórych aspektach oznaczają istotne konsekwencje w zakresie praktyki prowadzenia PPK przez podmioty zatrudniające.

Najważniejsze zmiany w przepisach dotyczących PPK to:

  • możliwość wcześniejszego „zapisania” pracownika do PPK - już po 14 dniach zatrudnienia (maksymalny termin na zawarcie umowy o prowadzenie PPK dla osoby zatrudnionej pozostaje bez zmian),
  • uregulowanie trybu zwrotu nienależnych wpłat do PPK,
  • ujednolicenie terminów dokonywania wpłat do PPK i obowiązywania deklaracji składanych przez uczestników PPK,
  • obowiązek informowania - na wezwanie PFR - o spełnieniu przesłanek do niestosowania ustawy o PPK,
  • nadanie płatnikowi składek na ubezpieczenia społeczne statusu podmiotu zatrudniającego - w przypadku gdy pracodawca/zleceniodawca nie ma numeru identyfikacyjnego (NIP lub REGON),
  • nadanie Państwowej Inspekcji Pracy uprawnienia do ścigania wykroczeń polegających na nakłanianiu osób zatrudnionych do rezygnacji z oszczędzania w PPK.
ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne
03.06.2022 06:10 Ubezpieczenia
Czytaj więcej