Od 25 listopada 2018 r. nie wszyscy pracownicy mają prawo do zasiłku chorobowego po śmierci pracodawcy

Ustawa o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej, która weszła w życie 25 listopada 2018 r., wprowadza nowe rozwiązania dotyczące m.in. ustalania prawa do świadczeń chorobowych dla pracowników po śmierci przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną. Pracownik, co do zasady, nie zachowa prawa do zasiłku z ubezpieczenia społecznego za okresy przypadające od dnia śmierci pracodawcy do dnia wygaśnięcia umowy o pracę lub do dnia ustanowienia zarządu sukcesyjnego albo wygaśnięcia uprawnienia do powołania zarządcy sukcesyjnego bądź do dnia wygaśnięcia zarządu sukcesyjnego - jeżeli w tym czasie nie będzie wykonywał pracy.

Stosunek pracy, co do zasady, wygasa z dniem śmierci pracodawcy (art. 63 § 1 Kodeksu pracy). Jednak po wejściu w życie nowych przepisów wprowadzonych ustawą z 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej (dalej ustawa o zarządzie sukcesyjnym) od 25 listopada 2018 r. w przypadku ustanowienia z chwilą śmierci pracodawcy zarządu sukcesyjnego stosunek pracy nie wygaśnie z dniem śmierci pracodawcy, lecz z dniem wygaśnięcia zarządu sukcesyjnego. Nie dotyczy to sytuacji, gdy przed dniem wygaśnięcia zarządu sukcesyjnego doszło do przejęcia pracownika przez nowego pracodawcę na podstawie art. 23 Kodeksu pracy (przejście zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę, który staje się z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy).

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne