Oznacza to, że ważne jest, aby stosunek pracy faktycznie był realizowany poprzez wykonywanie pracy, a nie tylko formalnie istniał, ponieważ tylko w takim przypadku pracownik ma prawo do świadczeń z ubezpieczeń społecznych. W kontekście ubezpieczeń społecznych, legitymowanie się przez ubezpieczonego statusem pracownika rzeczywiście świadczącego pracę w ramach stosunku pracy jest ważniejsze niż samo posiadanie umowy o pracę, przystąpienie do ubezpieczenia i opłacanie składek z tego tytułu. pracy z powodu przeszkód z przyczyn dotyczących pracodawcy. Bezspornie ubezpieczony od 2012 r. często był niezdolny do pracy z powodu licznych chorób. , co by potencjalnie uprawniało go do świadczeń o wyższej wysokości.
Zasada wyrównywania ekwiwalentu za niewykorzystany urlop w policji powinna uwzględniać różnice w przepisach dotyczących ustalania ekwiwalentu w różnych okresach obowiązywania ustawy o policji, przy zachowaniu zasady ekwiwalentności i wartości urlopu, co może obejmować wypłatę różnicy pomiędzy ekwiwalentem obliczonym na podstawie obowiązujących przepisów w momencie odejścia ze służby a ekwiwalentem Zasad tych nie zmieniała nieskorelowana z nimi norma zawarta w cytowanym art. 115a ustawy o Policji, która właśnie z powodu braku tej za 1 dzień niewykorzystanego urlopu wypoczynkowego lub dodatkowego, natomiast sprawa o wypłatę przedmiotowego ekwiwalentu w wyższej wysokości stanął więc na stanowisku, że w aktualnym stanie faktycznym i prawnym stronie nie przysługuje prawo do wypłaty omawianego ekwiwalentu w wyższej
Niedopuszczalne jest przyjęcie, że w sytuacji, gdy poszkodowany nie jest w stanie wykazać innej, dodatkowej przyczyny zdarzenia (wypadku komunikacyjnego), to wynika z tego, że wyłączną przyczyną jest przyczyna tkwiąca w organizmie pracownika. Średnie miesięczne wynagrodzenie powoda z ostatnich trzech miesięcy jego pracy liczone jak ekwiwalent za niewykorzystany urlop wypoczynkowy w późniejszych orzeczeniach SN, który dodaje, że w tym znaczeniu przyczyną zewnętrzną może być nie tylko narzędzie pracy, ale także siły W tym znaczeniu przyczyną zewnętrzną może być nie tylko narzędzie pracy, ale siły przyrody, a nawet praca i czynność samego poszkodowanego
Pracodawca z reguły nie może żądać zwrotu wypłaconego wynagrodzenia, które odpowiada kwocie zapłaconych przez niego składek za ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne pracownika, chyba że pracownik dążył do wyższego wynagrodzenia kosztem redukcji obciążeń publicznoprawnych. Nie mógł bowiem korzystać z szeregu uprawnień związanych z umową o pracę, takich jak choćby płatny urlop wypoczynkowy. To pracodawca, korzystając z nadmiaru siły roboczej na rynku pracy, może dyktować warunki zatrudnienia, przede wszystkim w zakresie wynagrodzenia rozstrzygnięciem orzeczenia sądu pierwszej instancji nie może unicestwić konstytucyjnie zagwarantowanej kontroli orzeczenia sądowego przez sąd wyższej
Zgodnie z art. 115a ustawy o policji, ekwiwalent pieniężny za niewykorzystany urlop policjanta powinien być obliczany w relacji do miesięcznego uposażenia zasadniczego wraz z dodatkami o charakterze stałym. Zasad tych nie zmieniała nieskorelowana z nimi norma zawarta w cytowanym art. 115a ustawy o Policji, która właśnie z powodu braku tej Jak wynika z analizy akt, sprawa o wypłatę przedmiotowego ekwiwalentu w wyższej wysokości została wszczęta po 5 listopada 2018 r. funkcjonariusz za czas pozostawania na urlopie, gdyby mógł ten urlop wykorzystać z uwzględnieniem faktu, że urlop wypoczynkowy wynosił
Świadczenie pieniężne w zamian za niewykorzystany urlop powinno być równoważne wartości urlopu w naturze, czyli odpowiadające pełnemu uposażeniu za dzień wolny. Taka praktyka stanowiła naruszenie konstytucyjnego prawa do płatnych urlopów, a gwarancja wynikająca z art. 31 ust. 3 zdanie drugie Konstytucji zakazuje formalnego pozbawienia jednostki służącej jej konstytucyjnie prawa. Jednakże, w przypadku funkcjonariuszy Straży Granicznej, wskaźnik określony w rozporządzeniu w sprawie ekwiwalentów pieniężnych za niewykorzystane przez funkcjonariusza Straży Granicznej urlopy i czas wolny od służby wynoszący 1/30 części miesięcznego uposażenia skutkował wypłatą niższego świadczenia pieniężnego, co z kolei pomniejszało czas wypoczynku funkcjonariusza i jego prawo do pełnopłatnego tego powodu - jego stosowania. aktu z naruszeniem przepisów wyższej rangi, co prowadzi do jej uchylenia. ustawą i Konstytucją RP, i nie może odmówić zastosowania przepisu rozporządzenia z tego powodu, że przepis ten, w ocenie sądu, jest niezgodny
Pracodawca ponosi odpowiedzialność za mobbing w miejscu pracy, nawet jeśli podjął działania mające na celu jego zapobieganie. 3. Zadośćuczynienie za mobbing ma charakter indywidualny i nie powinno być wyliczane według z góry ustalonego algorytmu, a jego wysokość powinna odzwierciedlać całościową kompensatę szkody wynikającej z mobbingu. zostawać po godzinach, a ona już nie ma siły. S. wciąż na nią krzyczy i każe pozostawać po godzinach, na co powódka nie ma siły. Średnie miesięczne wynagrodzenie powódki liczone jak ekwiwalent za urlop wypoczynkowy wynosiło 4.031 zł. (…).
Skoro okres pobytu pracownika w areszcie stanowi okres usprawiedliwionej nieobecności w pracy (w tym okresie pracodawca nie może wypowiedzieć umowy o pracę), to w przypadku urlopu wypoczynkowego art. 165 k.p. wyklucza jego rozpoczęcie w okresie usprawiedliwionej nieobecności w pracy. Oznacza to, że w okresie tymczasowego aresztowania pracownikowi nie udziela się urlopu wypoczynkowego. z powodu tymczasowego aresztowania, są chybione. nieobecności pracownika w pracy z powodu tymczasowego aresztowania. Z tak zaprezentowanym stanowiskiem nie można się zgodzić, choćby z tego względu, że mimo wygaśnięcia (z mocy prawa) umowy o pracę z powodu
Dla skuteczności zgłoszenia wystąpienia siły wyższej lub nadzwyczajnych okoliczności w ramach płatności bezpośrednich rolnik powinien złożyć pisemne zgłoszenie wraz z odpowiednimi dowodami w ciągu 15 dni roboczych od daty, w której jest w stanie dokonać tej czynności. Zgłoszenie takie może zostać uznane za kompletne i dokonane w terminie, jeśli dokumenty potwierdzające siłę wyższą zostaną dostarczone niezwłocznie po ich uzyskaniu. Odnosząc się do zarzutu Skarżącej, iż nie zgłosiła wystąpienia siły wyższej z uwagi na informację uzyskaną z Departamentu Działań Inwestycyjnych dokumentami wymaganymi do zgłoszenia wystąpienia siły wyższej. Uzasadniając swoje stanowisko stwierdził, że Skarżąca nie dokonała zgłoszenia przypadku siły wyższej (suszy) zgodnie z obowiązującymi
Sądy administracyjne mają prawo do oceny zgodności przepisu rozporządzenia z ustawą i Konstytucją. Rozporządzenie nie może wykraczać poza ramy ustawowego upoważnienia, natomiast decyzje wydane na jego podstawie, które są niezgodne z Konstytucją RP i ustawą, są nieważne. aktu z naruszeniem przepisów wyższej rangi, co prowadzi do jej uchylenia. ustawą i Konstytucją RP, i nie może odmówić zastosowania przepisu rozporządzenia z tego powodu, że przepis ten, w ocenie sądu, jest niezgodny urlop wypoczynkowy i dodatkowy wraz z odsetkami.
Wystąpienie jednoczesnego błędu w systemie informatycznym oraz choroba pracownika odpowiedzialnego za dochowanie terminu walidacji patentu nie stanowią nadzwyczajnych okoliczności mających charakter siły wyższej, pozwalającej na uwzględnienie uchybienia terminu złożenia tłumaczenia patentu europejskiego. powodu siły wyższej wprost, a nie odpowiednio, tzn. przy uwzględnieniu specyfiki postępowania związanego z uzyskaniem skuteczności patentu z art. 243 pkt 6 p.w.p. niewątpliwie należy stosować pojęcie z procedury zawieszenia przedawnienia, tj. klauzulę siły wyższej. Pojęcie siły wyższej nie obejmuje z kolei sytuacji, która jest znana wnioskodawcy, jak również sytuacji, które można z łatwością przewidzieć
Złożenie zerowego sprawozdania z działalności gospodarczej jest istotnym obowiązkiem, którego niedopełnienie skutkuje nałożeniem sztywno określonej kary bez marginesu oceny organu, a działania kontrolne nie stanowią siły wyższej uzasadniającej odstąpienie od tej kary. bo materiał zgromadzony w postępowaniu administracyjnym nie dowodzi tego, by do naruszenia doszło z powodu siły wyższej. wyższej z wykluczeniem z tego katalogu kontroli skarbowej. W ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego zła sytuacja spółki nie jest przejawem działania siły wyższej, w wyniku której doszło do uchybienia
Problemy kadrowe, których kierownik podmiotu leczniczego jest świadom z wyprzedzeniem, nie mogą być uznane za siłę wyższą w kontekście art. 34 ust. 8 pkt 1 ustawy o działalności leczniczej, co obliguje do zachowania trybu określonego w art. 34 ust. 1 i 2 u.d.l., w tym uzyskania zgody wojewody na czasowe zaprzestanie działalności leczniczej. w dniach 1 czerwca - 30 września 2021 r. doszło z powodu, który nie miał charakteru siły wyższej, nie wynikał również z decyzji administracyjnej powodu wypowiedzenia umów przez wszystkich lekarzy oddziału mógł mieć zastosowanie art. 34 ust. 8 pkt 1, gdyż był to przypadek siły wyższej pewnością można uznać za źródło poważnego problemu kadrowego, nie mogą być uznane za działanie siły wyższej.
Art. 15c ust. 3 i art. 22a ust. 3 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy, wprowadzające mechanizm obniżający wysokość świadczeń do przeciętnej emerytury z powszechnego systemu ubezpieczenia społecznego, są sprzeczne z art. 32 ust. 1 i 2, art. 64 ust. 1-3, art. 67 ust. 1 oraz art. 2 Konstytucji RP, co uzasadnia odmowę ich zastosowania przez sąd. Kwalifikacja okresów służby jako "służby na rzecz totalitarnego państwa" w rozumieniu art. 13b ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy powinna być dokonywana z uwzględnieniem wszystkich okoliczności sprawy, w tym indywidualnych czynów funkcjonariusza. Okresy urlopu macierzyńskiego i wychowawczego, przypadające w czasie formalnej przynależności do służb wymienionych w art. 13b tej ustawy, nie stanowią służby na rzecz totalitarnego państwa. Sąd Najwyższy nie ma wątpliwości, że wydziały paszportowe nie bez powodu były nadzorowane przez służbę bezpieczeństwa. Porządek konstytucyjny zakłada bowiem pewną autonomię decyzyjną siły politycznej, która dostała od społeczeństwa mandat do sprawowania macierzyński, - od 3 lipca 1986 r. do 31 stycznia 1991 r. - urlop wychowawczy, - od 1 lutego 1991 r. - referent wydziału Paszportów
Wydatkowanie środków z dotacji na inne cele niezwiązane z realizacją tych zadań, takie jak wypłata premii uznaniowych lub ekwiwalentu za niewykorzystany urlop, które nie są bezpośrednio powiązane z kształceniem i wychowaniem, stanowi użycie dotacji niezgodnie z jej przeznaczeniem i może skutkować koniecznością ich zwrotu do budżetu jednostki samorządu terytorialnego. W ramach dotacji oświatowej mogą być sfinansowane wyłącznie wydatki bieżące szkoły lub placówki, które służą realizacji zadań w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej, zgodnie z art. 35 ust. 1 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych. Zgodnie z art. 171 § 1 K.p. w przypadku niewykorzystania przysługującego urlopu w całości lub w części z powodu rozwiązania lub wygaśnięcia , dowodów, na których się oparł, oraz przyczyn, z powodu których innym dowodom odmówił wiarygodności i mocy dowodowej, zaś uzasadnienie Na kwotę 114.455,14 zł dotacji podlegającej zwrotowi składa się 13.587,32 zł ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy, 73.866,39 zł wydatków
Zasada, zgodnie z którą prawo ojca do urlopu macierzyńskiego jest pochodną prawa matki do tego urlopu, jest błędna i prowadzi do dyskryminacji pracowników-ojców ze względu na płeć, co jest niezgodne z dyrektywą 2019/1158 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz Kodeksem pracy. do urlopu rodzicielskiego, odnosi się do osób czynnych zawodowo, do pracowników, których praca została przerwana z powodu między innymi macierzyńskiego a następnie rodzicielskiego z tego tylko powodu, że z literalnej wykładni art. 180 § 5 k.p. wynika, że warunkiem udzielenia Powód oświadczył również, że w żadnym zakresie nie został wykorzystany urlop rodzicielski ani nie pobierano zasiłku za okres odpowiadający
Ustalenie, czy strażnicy miejscy użyli środków przymusu w stopniu naruszającym godność osoby, jest niezbędne dla dokonania kwalifikacji, czy podejmowane przez funkcjonariuszy czynności mogły stanowić podstawę rozwiązania z nimi umów o pracę w trybie art. 52 § 1 pkt 1 k.p. Sąd Rejonowy ustalił, że wynagrodzenie powodów zostało obliczone jak ekwiwalent za urlop wypoczynkowy. Gdy K.R. je spisał, to udał się razem z tym mężczyzną, ale "już bez użycia jakiejkolwiek siły w rejon ławki, na której wcześniej przebywały W 1998 r. zgłoszono doniesienie w zakresie podejrzenia popełnienia przestępstwa łapownictwa, ale postępowanie zostało umorzone z powodu
Zmiana wysokości renty zgodnie z art. 907 § 2 k.c. może wynikać z różnych okoliczności, a nie tylko zmiany realnej wartości wynikającej ze zmiany siły nabywczej pieniądza. Zmiana stosunków, o której mowa w tym artykule, dotyczy całokształtu okoliczności, w jakich znajdują się strony stosunku prawnego renty. Art. 444 § 2 k.c. dotyczy roszczenia o rentę z powodu utraty zdolności zarobkowej lub zmniejszenia widoków powodzenia na przyszłość, a wysokość renty uzupełniającej opiera się na przeciętnych zarobkach pracowników zatrudnionych na stanowiskach odpowiednich do tego, jakie poszkodowany zajmowałby, gdyby z winy zakładu pracy nie poniósł szkody. zmiany siły nabywczej pieniądza. powypadkowego (kręgosłup), w tym także z powodu choroby nowotworowej. W związku z tym, na podstawie art. 907 § 2 k.c., Sąd uchylił rentę wyrównawczą w części ponad kwotę 1.319,35 zł, uznając, że z powodu
Zgłoszenie wystąpienia siły wyższej przez rolnika zwalnia go jedynie z obowiązku zwrotu wcześniej otrzymanych środków, ale nie uprawnia do dalszego otrzymywania pełnych płatności, jeśli nie zostały spełnione wymogi programu rolnośrodowiskowego, takie jak terminowe wykonanie pokosu. wystąpieniem siły wyższej. obowiązku zwrotu wsparcia, w przypadkach zaistnienia siły wyższej. NSA podkreślił, że skutkiem uznania siły wyższej jest odstąpienie jedynie od zwrotu pomocy z tytułu zaniechania realizacji zobowiązania
W przypadkach, gdy redukcja etatów jest spowodowana zmianami organizacyjnymi w instytucji edukacyjnej, zastosowanie obiektywnych kryteriów oceny, takich jak dyspozycyjność, staż pracy, kwalifikacje, może uzasadniać rozwiązanie stosunku pracy nauczyciela, nawet jeśli dotyczy to nauczycieli korzystających z urlopów zdrowotnych i innych form nieobecności. Zauważyć trzeba, że przebywanie na urlopie dla poratowania zdrowia, którego celem - jak słusznie zauważa skarżąca - jest odzyskanie sił dla poratowania zdrowia, który jest przywilejem zawodowym nauczyciela i ma służyć odzyskaniu sił do pracy. Od dnia 1 marca 2017 r. do dnia 28 lutego 2018 r. powódka przebywała na urlopie dla poratowania zdrowia.
Ponadto, dorozumiane zrzeczenie się przez pozwanego zarzutu przedawnienia, poprzez częściową wypłatę ekwiwalentu za urlop, potwierdza zobowiązanie do pełnego uregulowania roszczeń powoda, zgodnie z zasadą ochrony praw funkcjonariusza i przestrzegania prawa do corocznego płatnego urlopu, co jest zgodne z prawem Unii Europejskiej oraz krajowymi regulacjami prawnymi. W przypadku braku jednoznacznych przepisów dotyczących sposobu obliczenia ekwiwalentu za niewykorzystany urlop wypoczynkowy funkcjonariuszy służb mundurowych, należy stosować analogię do przepisów Kodeksu pracy, preferując współczynnik 1/22 miesięcznego uposażenia w celu zapewnienia adekwatnego wynagrodzenia za niewykorzystany urlop. zastosowania żądanej przez powoda wyższej stawki, podczas gdy dobrowolna pierwotna wypłata ekwiwalentu pieniężnego za zaległy i niewykorzystany (jak w przypadku art. 105 ustawy o BOR), czy też z pominięcia przepisu pragmatyki służbowej z powodu jego sprzeczności z prawem unijnym z 16 marca 2001 r. o Biurze Ochrony Rządu powód jest uprawniony m.in. do otrzymania ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, w
Brak zachowania przez podatnika trzyletniego terminu na zwrot nienależnie uiszczonych należności celnych uniemożliwia skuteczne dochodzenie tego zwrotu, chyba że podatnik wykaże wystąpienie 'nieprzewidzianych okoliczności' lub 'siły wyższej' w rozumieniu art. 236 ust. 2 WKC. Nie udowodnił też działania siły wyższej. siły wyższej nie mogła złożyć wniosku w terminie. siły wyższej nie mogła złożyć wniosku w terminie.
Odprawa przewidziana w porozumieniu zbiorowym pracownika nie przysługuje, gdy odmowa przyjęcia zmienionych warunków zatrudnienia jest motywowana wyłącznie korzyścią finansową, z pominięciem etycznych przesłanek oraz zasad współżycia społecznego. Ostatnie miesięczne wynagrodzenie powoda liczone jak ekwiwalent za urlop wypoczynkowy wynosiło kwotę 5.891,41 zł. Powód nie zgłaszał pozwanej, by zakres zadań na stanowisku kierownika PE G. był ponad jego siły i możliwości. UZASADNIENIE Powód Z. S. domagał się od pozwanej E. Spółki z o.o. w P.
Z art. 94 § 1 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. Prawo o ustroju sądów powszechnych, w brzmieniu obowiązującym od 21 czerwca do 11 sierpnia 2017 r., nie da się wyprowadzić, że „czas do zakończenia postępowania w sprawie o przeniesienie w stan spoczynku” ma zacząć się w okresie roku nieobecności w pracy z powodu choroby. z powodu choroby lub utraty sił. powodu choroby lub płatnego urlopu dla poratowania zdrowia nie pełnił służby przez okres roku. Chodzi o „nieobecność w pracy z powodu choroby” z § 1, „nieobecność w pracy z powodu innych przyczyn” z § 1a, „niemożności wykonywania