Niektóre zmiany przybrały już wymiar propozycji konkretnych przepisów – jak choćby te wynikające z Polskiego Ładu, czy dotyczące systemu ubezpieczeń społecznych – inne dotychczas jeszcze nie zostały przedstawione do konsultacji mimo, iż czasu na ich wdrożenie coraz mniej. Całkiem nowym rodzajem usprawiedliwionej absencji będzie zgodnie z art. 7 dyrektywy czas wolny od pracy z powodu działania siły wyższej Aby urlop nie przepadł, ojciec dziecka będzie musiał wykorzystać go w naturze i zgodnie z przeznaczeniem. Prawo do tego urlopu jest ściśle związane z faktem narodzenia dziecka, stąd urlop powinien zostać wykorzystany w okresie okołoporodowym
Z art. 94 § 1 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. Prawo o ustroju sądów powszechnych, w brzmieniu obowiązującym od 21 czerwca do 11 sierpnia 2017 r., nie da się wyprowadzić, że „czas do zakończenia postępowania w sprawie o przeniesienie w stan spoczynku” ma zacząć się w okresie roku nieobecności w pracy z powodu choroby. Chodzi o „nieobecność w pracy z powodu choroby” z § 1, „nieobecność w pracy z powodu innych przyczyn” z § 1a, „niemożności wykonywania , gdyż okres nieobecności z powodu choroby przekroczył 1 rok. okres nieobecności w pracy z powodu choroby (art. 94 § 2b w związku z § 2a ustawy).
W odniesieniu do wypowiedzenia funkcji lidera grupy instrumentów w orkiestrze symfonicznej i zaoferowania pracy na stanowisku muzyka takiej grupy, ogranicza to przedmiot sądowej kontroli takiego wypowiedzenia do jego legalności, a więc z wyłączeniem badania merytorycznej zasadności zmiany, chyba że stanowi ona szykanę. Powódka nie wyraziła zgody na urlop w zaproponowanym terminie. W tym samym dniu, strona pozwana wypłaciła na rzecz powódki ekwiwalent za zaległy urlop wypoczynkowy. Średnie miesięczne wynagrodzenie powódki, liczone jak ekwiwalent za urlop wypoczynkowy wynosiło 3.474 zł brutto.
Korzystny dla pracownika wynik sporu o odszkodowanie z art. 45 § 1 k.p. nie przesądza o zasadności równocześnie dochodzonego roszczenia o odprawę pieniężną z art. 8 w związku z art. 10 ust. 1 ustawy, gdyż przesłanką prawa do tej odprawy nie jest wadliwość wypowiedzenia umowy o pracę (jego niezgodność z przepisami, bądź bezzasadność), ale rozwiązanie stosunku pracy spowodowane przyczynami niedotyczącymi na zaległy urlop wypoczynkowy. nich zostało uwzględnione z przyczyn formalnych (wobec braku poprawnego przeprowadzenia konsultacji związkowej), zaś drugie z powodu nieprawdziwości jednak faktycznie pozwany nie świadczył pracy, gdyż był niezdolny do pracy z powodu choroby, a następnie został skierowany przez pracodawcę
z nim stosunku zatrudnienia. Istnieje konieczność zapewnienia każdemu pracownikowi, przynajmniej w stopniu minimalnym, ochrony przed negatywnymi skutkami pogorszenia - z mocy prawa - jego statusu prawnego (przez definitywną utratę zatrudnienia albo zmianę warunków pracy i płacy bez odpowiedniego okresu przejściowego) i w związku z tym, minimalny standard ochrony należy się w szczególności osobom, które z mocy prawa tracą zatrudnienie ze skutkiem natychmiastowym („z dnia na dzień”), nie mając jakiegokolwiek wpływu na taki stan rzeczy. 2. tego powodu, lecz nie dłuższy niż 6 tygodni (art. 99 § 2 k.p.). Z tego powodu, w okresie przejściowym, pracownikowi powinna przysługiwać ochrona wynikająca z konieczności wskazania i wykazania zasadności Ograniczenia bezpieczeństwa prawnego i pewności prawa z powodu ingerencji w stosunki pracownicze powinno się bowiem dokonywać z poszanowaniem
Uzyskane dokumenty, które tracą ważność podczas stanu zagrożenia epidemicznego lub epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19, są z mocy prawa przedłużane. Nie jest to jednak równoznaczne z automatyczną kontynuacją stosunku pracy lub zatrudnienia na umowę cywilnoprawną. Nie wolno zatrudniać cudzoziemców spoza Unii Europejskiej bez dokumentu legalizującego pracę w Polsce, jeśli nie są zwolnieni z obowiązku jego posiadania. Pracodawca może zawnioskować o rejestrację oświadczenia o powierzeniu pracy albo wydanie zezwolenia na pracę lub pracę sezonową. Musi on także m.in. z tego powodu otrzymać decyzję o uchyleniu zezwolenia. Obywatel Ukrainy może złożyć płatnikowi podatku wniosek o pobieranie wyższej zaliczki, niż wynika to z wysokości dochodu. 6.8. Stan zagrożenia epidemicznego lub epidemii, ogłoszony z powodu COVID-19, nie wyeliminował wskazanych zobowiązań wobec nowo zatrudnianych