Przepisy dotyczące zewnętrznych zgłoszeń nieprawidłowości przez sygnalistów wchodzą w życie 25 grudnia 2024 r. Od tego dnia Rzecznik Praw Obywatelskich oraz inne organy publiczne właściwe dla zgłaszanych naruszeń prawa będą mieli obowiązek obsługi tego rodzaju zgłoszeń. Zgłoszenie zewnętrzne przez sygnalistę nie będzie musiało być poprzedzone zgłoszeniem wewnętrznym.
Od 25 grudnia 2024 roku, Rzecznik Praw Obywatelskich zacznie realizować swoje kompetencje w zakresie przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych sygnalistów. Tego dnia zostaną uruchomione specjalne kanały, dedykowane do przesyłania zgłoszeń. W jakiej formie sygnalista będzie mógł zgłaszać naruszenia prawa Rzecznikowi?
Od 25 września 2024 roku obowiązują przepisy ustawy o ochronie sygnalistów. Oprócz wdrożenia procedury zgłoszeń wewnętrznych pracodawcy muszą pamiętać o innych obowiązkach i terminach wynikających z nowych regulacji. W przypadku gdy do firmy wpłynie zgłoszenie od sygnalisty o naruszeniu prawa obowiązkiem pracodawcy jest jego wprowadzenie do rejestru oraz potwierdzenie zgłoszenia sygnaliście w nieprzekraczalnym
W odpowiedzi na pytanie wydawnictwa INFOR, resort pracy w piśmie z 1 października 2024 r. wyjaśnił, że podmioty prawne zobowiązane do wprowadzenia procedury zgłoszeń wewnętrznych naruszeń prawa na podstawie ustawy o ochronie sygnalistów nie mają obowiązku informowania swoich klientów o wprowadzeniu tej procedury.
Obsługa zgłoszeń sygnalistów to nowy proces przetwarzania danych osobowych. Należy zatem ocenić, jak będą wyglądały poszczególne elementy i konieczne działania w tym procesie. Wymaga to dokonania oceny ryzyk i przygotowania odpowiedniej dokumentacji.
Przyjmowaniem i weryfikacją zgłoszeń wewnętrznych od sygnalistów powinny zajmować się wyłącznie osoby upoważnione do tego na podstawie przyjętej w firmie procedury. Z upoważnienia powinno jasno wynikać, do czego upoważnione są wskazane osoby, jakie działania mogą podjąć, czy mogą przekazywać dalej informacje zawarte w zgłoszeniu sygnalisty, czy mogą się kontaktować z sygnalistą i pozyskiwać od niego
W odpowiedzi na pytanie redakcji „MONITORA prawa pracy i ubezpieczeń” resort pracy w piśmie z 1 października 2024 r. wyjaśnił, że podmioty prawne zobowiązane do wprowadzenia procedury zgłoszeń wewnętrznych naruszeń prawa na podstawie ustawy o ochronie sygnalistów nie mają obowiązku informowania swoich klientów o wprowadzeniu tej procedury.
Procedura zgłoszeń wewnętrznych powinna określać tryb przekazania sygnaliście informacji zwrotnej. Na podstawie tej informacji sygnalista oceni, czy jego zgłoszenie zostało rzetelnie rozpoznane oraz czy została dochowana należyta staranność przy podejmowaniu działań następczych. Co powinna zawierać informacja zwrotna dla sygnalisty?
Od 25 września 2024 roku obowiązują przepisy ustawy o ochronie sygnalistów. Podmioty działające w sektorze finansowym, w tym biura rachunkowe są zobowiązane stosować nowe regulacje niezależnie od liczby zatrudnianych osób. Właściwe wdrożenie systemu whistleblowingowego nie tylko stanowi obowiązek związany ze spełnieniem wymogów prawnych, ale także może przyczynić się do poprawy jakości usług biura
Państwowa Inspekcja Pracy uruchomiła infolinię z bezpłatnymi poradami prawnymi z zakresu uprawnień pracowniczych wynikających z ustawy o ochronie sygnalistów. Nowe przepisy dotyczące sygnalistów weszły w życie 25 września.
25 września 2024 roku wchodzą w życie przepisy ustawy o ochronie sygnalistów. Firmy zatrudniające co najmniej 50 pracowników mają obowiązek wdrożenia procedury zgłoszeń wewnętrznych, gwarantującej sygnaliście nie tylko anonimowość, ale i ochronę przed działaniami odwetowymi. Ustawa przewiduje również kary finansowe, a nawet karę więzienia za naruszenie przepisów o ochronie sygnalistów.
25 września 2024 roku zaczną obowiązywać przepisy ustawy o ochronie sygnalistów. Pracodawcy, którzy według stanu na 1 lipca 2024 r. zatrudniali co najmniej 50 osób - bez względu na podstawę prawną świadczenia pracy - mają obowiązek wdrożyć w firmie wewnętrzną procedurę dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w związku ze zgłoszeniem dokonanym przez sygnalistę.
25 września 2024 roku zaczną obowiązywać przepisy ustawy o ochronie sygnalistów. Głównym obowiązkiem pracodawcy przewidzianym w nowych regulacjach jest opracowanie wewnętrznej procedury dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych. Jak przygotować i wdrożyć procedurę zgłoszeń wewnętrznych w firmie?
Ponad 40 proc. naruszeń w organizacjach wykrywanych jest dzięki sygnalistom – wynika z danych ACFE. Jak wskazuje przygotowane przez EY badanie na temat uczciwości w biznesie, w Polsce wciąż jednak do zgłaszania nieprawidłowości podchodzi się z dużą nieufnością. Ustawa o ochronie sygnalistów, która wejdzie w życie 25 września zwiększa ochronę osób zgłaszających nieprawidłowości, może to podejście zmienić
Przepisy prawa pracy i ubezpieczeń społecznych określają nie tylko prawa pracowników oraz obowiązki pracodawców, ale przewidują również sankcje za naruszanie prawa. W większości wiąże się to z odpowiedzialnością wykroczeniową zagrożoną karą grzywny od 1000 zł do 30 000 zł. Jednak są też przypadki odpowiedzialności karnej powiązanej z ograniczeniem, a nawet pozbawieniem wolności do lat 3. Przedstawiamy
Od 25 września 2024 r. wejdzie w życie ustawa o ochronie sygnalistów. Nakłada ona na pracodawcę obowiązek prowadzenia rejestru zgłoszeń wewnętrznych naruszeń prawa dokonywanych przez sygnalistów. Przepisy ściśle określają, co powinien zawierać taki rejestr.