Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (608085)
      • Kadry i płace (26134)
      • Obrót gospodarczy (88861)
      • Rachunkowość firm (3841)
      • Ubezpieczenia (35961)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    30.04.2019 Podatki

    Interpretacja indywidualna z dnia 30.04.2019, sygn. 0115-KDIT1-1.4012.153.2019.1.JP, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1-1.4012.153.2019.1.JP

    Czy w stosunku do opłat przyjmowanych na podstawie decyzji administracyjnych ma zastosowanie art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j., Dz. U. z 2018r., poz. 2174) zwaną dalej w skrócie także: u.p.t.u., który nie uznaje za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych?

    Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2019 r. (data wpływu 8 marca 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy opłat pobieranych przez Powiat za pośrednictwem PŚDS jest nieprawidłowe.

    UZASADNIENIE

    W dniu 8 marca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy opłat pobieranych przez Powiat za pośrednictwem PŚDS.

    We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

    Powiat x jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1996 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2018., poz. 995) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Ustawy mogą nakładać na Powiat obowiązek wykonywania zadań zleconych z zakresu administracji rządowej. Powiat, zgodnie z art. 4 ustawy o samorządzie powiatowym, wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. pomocy społecznej. W związku z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE) z dnia 29 września 2015 r. w sprawie C-276/14 Gmina Wrocław przeciwko Ministrowi Finansów, oraz na podstawie ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub państwa członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016, poz. 1454). Powiat od dnia 1 stycznia 2017 r. dokonał centralizacji swoich rozliczeń z tytułu VAT, w rezultacie czego składa jedną wspólną deklarację VAT-7 wykazującą czynności opodatkowane wykonywane przez Powiat (w tym Starostwo Powiatowe, jednostki budżetowe oraz samorządowy zakład budżetowy). Tym samym to Powiat jest odpowiedzialny za prawidłowe rozliczenie i ewidencję czynności podlegających opodatkowaniu VAT, w tym czynności faktycznie realizowanych przez jej jednostki budżetowe nieposiadające osobowości prawnej. Powiat do realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej utworzył m.in. jednostki budżetowe pomocy społecznej, do których należą: 1. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie (PCPR), 2. Dwa Domy Pomocy Społecznej (DPS), 3. Powiatowy Środowiskowy Dom Samopomocy (PŚDS). Powiat x Uchwałą Nr Rady Powiatu w x z dnia 27 października 2016 r. powołał Powiatowy Środowiskowy Dom Samopomocy w x w formie jednostki budżetowej. Powiatowy Środowiskowy Dom Samopomocy jest jednostką organizacyjną, która w myśl ustawy o pomocy społecznej realizuje zadania zlecone z zakresu administracji rządowej. Funkcjonowanie Domu określają: statut, regulamin organizacyjny, program zajęć terapeutycznych oraz miesięczne plany pracy. Zgodnie z zapisami statutowymi bezpośredni nadzór na ŚDS sprawuje Starosta x, natomiast nadzór merytoryczny Wojewoda x. PŚDS jest ośrodkiem wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi w Powiecie x Dom samopomocy świadczy pomoc dla osób zwanych dalej uczestnikami, które w wyniku upośledzenia niektórych funkcji organizmu lub zdolności adaptacyjnych wymagają pomocy do życia w środowisku rodzinnym i społecznym, w szczególności w celu zwiększenia zaradności i samodzielności życiowej, a także ich integracji społecznej (art. 51a i 51b uops). Zgodnie z art. 51 a ust. 2 i 3 ustawy o pomocy społecznej, środowiskowy dom samopomocy świadczy usługi w ramach indywidualnych lub zespołowych treningów samoobsługi i treningów umiejętności społecznych, polegających na nauce, rozwijaniu lub pootrzymywaniu umiejętności w zakresie czynności dnia codziennego i funkcjonowania w życiu rodzinnym. PCPR w x przyznaje pobyt w Środowiskowym Domu Samopomocy na podstawie decyzji administracyjnej (art. 106 ust. 1 uops). W tej decyzji ujęte są: pomoc w postaci pobytu, warunki odpłatności za pobyt ŚDS i wysokość ponoszonych opłat miesięcznych. Zgodnie z art. 51b ustawy o pomocy społecznej, odpłatność miesięczną za usługi świadczone w ośrodkach wsparcia osobom z zaburzeniami psychicznymi ustala się w wysokości 5% kwoty dochodu osoby samotnie gospodarującej lub kwoty dochodu na osobę w rodzinie. Odpłatność ta ustalana jest jednak dopiero wtedy, gdy dochód osoby samotnie gospodarującej lub dochód na osobę w rodzinie przekracza 300% kryterium dochodowego określonego w ustawie o pomocy społecznej. Oznacza to, że kwota odpłatności każdorazowo związana jest bezpośrednio ze zmianą kryterium dochodowego. Po przekroczeniu kryterium dochodowego przez osoby uprawnione, odpłatność za usługi świadczone w ośrodku wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi ustala się w wysokości 5% kwoty dochodu Nie jest to kryterium uznaniowe - organ ustalający odpłatność w tym zakresie nie działa w granicach uznania administracyjnego. Jest w sposób bezpośredni związany dochodem osoby uprawnionej i podejmuje decyzje w warunkach związanych treścią normy prawnej. Opłaty za pobyt wpłacane są na rachunek bankowy ŚDS, a następnie przekazywane do Starostwa jako dochody Skarbu Państwa, które następnie przekazywane są do Wojewody. Prowadzenie ŚDS jest zadaniem zleconym z zakresu administracji rządowej realizowanym przez JST (gminnego i powiatowego). Gmina oraz powiat nie finansują prowadzonych na ich terenie placówek jest to to związanie o charakterze motywującym. Prowadzenie ŚDS jest zadaniem zleconym wojewody i jest finansowane z przekazanej przez niego dotacji. Jednocześnie w przypadku powstania nadwyżek lub niedoborów środków finansowych organem właściwym w sprawie dofinansowania jest wojewoda. Stosownie do postanowień art. 51b ust. 7 Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U.2018.0.1508 t.j.) - dochody z tytułu odpłatności za usługi świadczone w ośrodkach wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi stanowią dochód budżetu państwa. Oznacza to, że środki uzyskane z odpłatności przekazywane są do wojewody, który jest dysponentem środków z budżetu państwa. Kwota dotacji otrzymywanej od wojewody ustalana jest w ujęciu miesięcznym i jest w bezpośredni sposób związana z liczbą osób korzystających z usług świadczonych w takim ośrodku. Celem dotacji otrzymywanej od wojewody jest pokrycie bieżących wydatków związanych z funkcjonowaniem ośrodków wsparcia, przy czym bieżące koszty są jedynie częścią kosztów generowanych przez ośrodek wsparcia. Z dotacji nie są bowiem pokrywane wszystkie koszty związane z funkcjonowaniem takiego ośrodka (np. koszty remontów, ulepszeń, doposażenia). Oznacza to, że część kosztów pokrywana jest przez JST prowadzący dany ośrodek wsparcia.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • Proces wystawiania faktur w KSeF 2.0
    • Oczekują na wejście w życie od 1 lutego 2026 r.
    • Sprzedaż lodów i sorbetów sprzedawanych w wafelku na wynos ze stawką 5% VAT – Dyrektor KIS zmienił zdanie
    • Sprzedaż kanapek ze stawką 5% VAT – Dyrektor KIS zmienił zdanie
    • Kiedy można odliczyć VAT od wydatków związanych ze zbyciem przedsiębiorstwa – wyrok NSA
    • USTAWA z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Art./§ 2 5 7 41 43 146
    ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne
    09.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 9 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.715.2025.1.MG
    Czytaj więcej
    27.11.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 27 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.970.2025.2.ŻR
    Czytaj więcej
    24.11.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 24 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.533.2025.2.DM
    Czytaj więcej
    03.10.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 3 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.646.2025.1.TK
    Czytaj więcej
    18.09.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 18 września 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.717.2025.2.JG
    Czytaj więcej
    17.09.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 17 września 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.499.2025.4.AB
    Czytaj więcej
    10.09.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 10 września 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.567.2025.4.IZ
    Czytaj więcej
    09.09.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 9 września 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.144.2024.9.IK
    Czytaj więcej
    03.09.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 3 września 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.568.2025.2.AB
    Czytaj więcej
    05.08.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 5 sierpnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.353.2025.2.AW
    Czytaj więcej
    01.08.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 1 sierpnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.235.2025.2.AM
    Czytaj więcej
    01.08.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 1 sierpnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.386.2025.2.AK
    Czytaj więcej
    29.07.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 29 lipca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.275.2025.2.JSU
    Czytaj więcej
    25.07.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 25 lipca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.282.2025.2.MBN
    Czytaj więcej
    23.07.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 23 lipca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.279.2025.4.JZ
    Czytaj więcej
    17.07.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 17 lipca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.379.2025.3.AB
    Czytaj więcej
    11.07.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 11 lipca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.242.2025.2.AKR
    Czytaj więcej
    11.07.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 11 lipca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.301.2025.1.IK
    Czytaj więcej
    27.06.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 27 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.519.2024.9.IK
    Czytaj więcej
    27.06.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 27 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.190.2025.2.PM
    Czytaj więcej
    24.06.2025 Podatki
    Opodatkowanie VAT opłat za zajęcie pasa drogowego dróg wewnętrznych pobieranych przez gminę – wyłączenie podatkowe - Interpretacja indywidualna z dnia 24 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.297.2025.1.DS
    Czytaj więcej
    24.06.2025 Podatki
    Brak prawa do obniżenia podatku należnego w przypadku działalności mieszanej w miejskim szpitalu - Interpretacja indywidualna z dnia 24 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.302.2025.2.MC
    Czytaj więcej
    17.06.2025 Podatki
    Brak obowiązku korekty odliczonego VAT przy wycofaniu nakładów na remont kamienicy na cele wynajmu - Interpretacja indywidualna z dnia 17 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.215.2025.1.IG
    Czytaj więcej
    12.06.2025 Podatki
    Prawo do zwrotu 100% VAT od wydatków na remont pomieszczeń czasowo wykorzystywanych do działalności zwolnionej od podatku - Interpretacja indywidualna z dnia 12 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.238.2025.2.AR
    Czytaj więcej
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.