22.04.2016 Podatki

Interpretacja indywidualna z dnia 22.04.2016, sygn. ITPP1/4512-130/16/BK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP1/4512-130/16/BK

Opodatkowanie wpłat oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko & przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2016 r. (data wpływu 23 lutego 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wpłat oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lutego 2016 r. został złożony wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wpłat oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina w 2015 roku wybudowała instalacje prosumenckie na obiektach mieszkalnych będących własnością mieszkańców gminy w ramach projektu . Gmina przed rozpoczęciem inwestycji złożyła wniosek o dofinansowanie operacji, ze środków unijnych w ramach działania Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej objętych PROW na lata 2007-2013. Projekt dotyczył montażu mikroinstalacji wykorzystującej odnawialne źródła energii na budynkach mieszkalnych osób fizycznych na terenie Gminy. Do projektu przystąpiło 38 gospodarstw domowych. Celem wynikającym z wybudowania mikoroinstalacji prosumenckich na terenie Gminy ..jest zwiększenie wykorzystywania odnawialnych źródeł energii. W elektroenergetyce działalność prosumencka (sprzedaż prosumencka) jest określana jako maksymalnie uproszczony rodzaj działalności odbiorcy końcowego, polegający na oddawaniu do sieci za wynagrodzeniem energii elektrycznej wyprodukowanej przez niego w urządzeniach małej mocy. Podstawą prawną jest na rynku energii elektrycznej pochodzącej z OZE jest podpisana przez Prezydenta Bronisława Komorowskiego w dniu 11 marca ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. (Dz.U. z dn. 03.04.2015 poz. 478) o odnawialnych źródłach energii. Właściciele oświadczyli, że składają wniosek o przystąpienie do realizacji projektu obejmującego wykonanie mikroinstalacji prosumenckich wykorzystujących odnawialne źródła energii. Wytwarzana energia będzie wykorzystywana wyłącznie na potrzeby gospodarstwa domowego. Umowy z właścicielami zostały zawarte na okres 5 lat. Ponadto umowa określa wartość wkładu właściciela nieruchomości, w jakim terminie i na jakie konto powinien uregulować należność. Z zawartej umowy z właścicielem wynika również, że osoby te będą ponosiły koszty ubezpieczenia, koszty napraw spowodowane błędnym użytkowaniem lub zawinionym działaniem. W ramach zrealizowanego projektu zostały zamontowane instalacje fotowoltaiczne na budynkach mieszkalnych wykorzystywane do wytwarzania energii elektrycznej (wykorzystywanie wyłącznie na potrzeby gospodarstw domowych) o mocy 3kWp i 2 kWp. W ramach złożonego wniosku Gmina uzyskała dofinansowanie w wysokości 88,91% kosztów kwalifikowanych (netto) inwestycji. Pozostałe 11,09 % kosztów netto i podatek VAT niekwalifikowany to udział własny mieszkańców. Gmina przed rozpoczęciem realizacji zadania podpisała z mieszkańcami, którzy wzięli udział w projekcie umowy cywilnoprawne w sprawie realizacji i finansowania inwestycji pt. . dofinansowanej z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 w ramach działania 321 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej oraz użyczenia części dachu budynku mieszkalnego do zamontowania instalacji fotowoltaicznej. Zawarta umowa określa zakres obowiązków Gminy i właścicieli nieruchomości. Przedmiotem ww. umowy było zamontowanie na terenie nieruchomości właściciela instalacji fotowoltaicznej. Gmina zgodnie z przepisami prawa zamówień publicznych wyłoniła wykonawcę robót, ustaliła zakres i harmonogram realizacji prac inwestycyjnych, przeprowadziła odbiór końcowy i dokonała rozliczenia finansowego projektu. Mieszkańcy na rzecz Gminy wpłacili udział własny (obowiązkowa odpłatność za zamontowanie paneli fotowoltaicznych). Paragraf 4 pkt 4 umowy zawiera zapis Niedokonanie wpłaty, o której mowa w ust. 1 oznacza rozwiązanie niniejszej umowy ze skutkiem natychmiastowym. Jak wyżej wykazano zrealizowany projekt polegał na zakupie i montażu ogniw fotowoltaicznych na budynkach mieszkalnych mieszkańców Gminy .służących do produkcji energii elektrycznej wykorzystywanej tylko do celów gospodarstwa domowego. Instalacja jest własnością Gminy przez okres trwania projektu (5 lat). Po zakończeniu projektu Gmina przekaże instalacje nieodpłatnie właścicielom nieruchomości na własność. Forma przeniesienia prawa własności zostanie uregulowana odrębną umową. Faktura dokumentująca wydatki w ramach ww. projektu (nabycia towarów i usług) została wystawiona na Gminę.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne