17.01.2011 Podatki

Interpretacja indywidualna z dnia 17.01.2011, sygn. ILPP2/443-1636/10-5/MN, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. ILPP2/443-1636/10-5/MN

W zakresie obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej usług niebędących usługami w zakresie przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 września 2010 r. (data wpływu 4 października 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 20 grudnia 2010 r. (data wpływu 21 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej usług niebędących usługami w zakresie przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 października 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej usług niebędących usługami w zakresie przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 20 grudnia 2010 r. (data wpływu 21 grudnia 2010 r.) o doprecyzowanie opisanego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Od czerwca 2010 r. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą świadcząc dla firm oraz dla osób nieprowadzących działalności gospodarczej usługi turystyczne, tj. wycieczki tzw. kolejką turystyczną. Jako, że nie istnieje na tę działalność inne, bardziej stosowne określenie w PKD Zainteresowany zmuszony był wybrać PKD: 49.39.Z (tj. pozostały transport drogowy pasażerski gdzie indziej nie sklasyfikowany). Wiedząc, że nie świadczy usług w zakresie przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, uzyskiwanych przychodów nie ewidencjonował za pomocą kasy rejestrującej (nie przekroczywszy progu obrotów 20.000 zł). Przewozy nie są regularne i nie przebiegają stałymi trasami Wnioskodawca określił jedynie miejsca zbiórek. Nie posiada także licencji na przewozy.

W sierpniu 2010 r. urząd skarbowy przeprowadził u Zainteresowanego kontrolę podatkową dotyczącą ewidencjonowania obrotów za pomocą kasy rejestrującej. Kontrolujący dokonali oględzin kolejki turystycznej (dokumentując ją fotograficznie) i stwierdzili, że jest to traktor rolniczy z przyczepą, odpowiednio przyozdobiony i stylizowany na lokomotywę z wagonikiem. Z przedstawionego im dowodu rejestracyjnego pojazdu wynikało, że nie może on przekraczać prędkości 25 km/godz. Zainteresowany wyjaśnił także kontrolującym, że uruchamiając działalność gospodarczą w tym zakresie dokonał należytej staranności, tzn. w Wydziale Komunikacji Starostwa Powiatowego uzyskał od kierownika wydziału jednoznaczną opinię, że kolejka turystyczna nie jest pojazdem samochodowym. Także w Inspekcji Ruchu Drogowego Wnioskodawca uzyskał jednoznaczną opinię, że przewozy kolejką turystyczną nie są przewozami pasażerskimi oraz że nie musi posiadać odpowiedniej licencji, a nawet że organ ten nie ma prawa w ogóle kontrolować Zainteresowanego. W protokole kontroli stwierdzono, że Zainteresowany prowadzi przewozy drogowe osób wykonywane kolejką turystyczną i od dnia uzyskania pierwszego przychodu nieudokumentowanego powstał u niego obowiązek wprowadzenia kasy fiskalnej. W zastrzeżeniach do protokołu Wnioskodawca zarzucił kontrolującym nieprawidłową ocenę faktów i zdarzeń oraz fałszywą i nieuprawnioną interpretację określeń prawnych skutkujących dla niego określonymi konsekwencjami. Zainteresowany podał przy tym właściwe podstawy prawne oraz zacytował określenia ustawowe. Kontrolujący świadczenie usług turystycznych wykonywanych kolejką turystyczną, czyli de facto ciągnikiem rolniczym, zaklasyfikowali jako przewozy pasażerskie osób w komunikacji samochodowej. Kontrolujący rozpatrując zastrzeżenia Wnioskodawcy nie zmienili jednak swojej poprzedniej oceny prawnej. Tym samym, kontrola została zakończona stwierdzeniem, że naruszył on obowiązek wcześniejszego wprowadzenia kasy fiskalnej, co skutkuje ukaraniem Zainteresowanego za wykroczenie przewidziane w kodeksie karnym skarbowym. Od ustaleń kontroli Wnioskodawca nie może się odwołać, ani do drugiej instancji, ani złożyć skargi do sądów administracyjnych (bo finalnie nie zostanie wydana żadna decyzja).

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne