04.12.2023 Ubezpieczenia

Wyrok NSA z dnia 4 grudnia 2023 r., sygn. I OSK 2044/22

Inne

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Monika Nowicka Sędziowie: Sędzia NSA Iwona Bogucka (spr.) Sędzia NSA Jolanta Rudnicka po rozpoznaniu w dniu 4 grudnia 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krośnie od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 25 sierpnia 2022 r., sygn. akt II SA/Rz 322/22 w sprawie ze skargi D.S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krośnie z dnia 26 stycznia 2022 r., nr SKO.4111.1638.3103.2021 w przedmiocie odmowy przyznania prawa do świadczenia pielęgnacyjnego 1. uchyla zaskarżony wyrok i oddala skargę, 2. odstępuje od zasądzenia od D.S. na rzecz Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krośnie zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie wyrokiem z 25 sierpnia 2022 r., sygn. akt II SA/Rz 322/22 uchylił zaskarżoną przez D.S. (dalej: skarżąca) decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krośnie (dalej organ/ skarżący kasacyjnie) z 26 stycznia 2022 r., nr SKO.4111.1638.3103.2021 i poprzedzającą ją decyzję Burmistrza Brzozowa z 16 grudnia 2021 r., nr DŚR.5231.110.2021 o odmowie przyznania świadczenia pielęgnacyjnego w związku z opieką nad niepełnoprawną babcią.

Wyrok ten zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy.

Skarżąca, wnioskiem z 2 listopada 2021 r., zwróciła się do Burmistrza Brzozowa o ustalenie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego w związku z sprawowaniem opieki nad niepełnosprawną w znacznym stopniu babcią.

Decyzją z 16 grudnia 2021 r., Burmistrz Brzozowa odmówił skarżącej przyznania prawa do wnioskowanego świadczenia, wskazując, że przeszkodą do przyznania świadczenia jest treść art. 17 ust. 1b ustawy o świadczeniach rodzinnych, gdyż, jakkolwiek orzeczenie wskazuje na znaczny stopień niepełnosprawności, to nie pozwala ustalić, od kiedy niepełnosprawność istnieje. Ponadto organ ustalił, że osoba niepełnosprawna jest wdową i ma dwoje żyjących dzieci: córkę i syna. Wymienieni, pomimo problemów zdrowotnych, nie posiadają orzeczeń o znacznym stopniu niepełnosprawności, dlatego nie są zwolnieni z obowiązku alimentacji względem matki. Obowiązek alimentacyjny dzieci wyprzedza obowiązek alimentacyjny wnuczki, co uniemożliwia przyznanie świadczenia skarżącej w świetle art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy o świadczeniach rodzinnych.

Po rozpoznaniu odwołania skarżącej, Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Krośnie utrzymało decyzję organu I instancji w mocy. Kolegium podkreśliło, że organ wykładając przepis art. 17 ust. 1b ustawy o świadczeniach rodzinnych nie uwzględnił wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 21 października 2014 r., sygn. akt K 38/13, którym stwierdzono niekonstytucyjność części ww. przepisu. W pozostałym zakresie organ II instancji podzielił stanowisko Burmistrza, iż skoro osoba wymagająca opieki ma dwoje dorosłych dzieci, które nie legitymują się znacznym stopniem niepełnosprawności, to brak jest podstaw do przyznania świadczenia pielęgnacyjnego wnuczce. Organ zwrócił uwagę na fakt, że skarżąca do 31 sierpnia 2021 r. z tytułu opieki nad babcią pobierała świadczenie pielęgnacyjne przyznane jej decyzją Burmistrza z 31 grudnia 2020 r. nr DŚR.5231.108.2020.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne