Wyrok NSA z dnia 12 kwietnia 2019 r., sygn. II OSK 1398/17
Planowanie przestrzenne; Zagospodarowanie przestrzenne
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Grzegorz Czerwiński Sędziowie sędzia NSA Roman Ciąglewicz sędzia del. WSA Piotr Broda /spr./ Protokolant asystent sędziego Tomasz Muszyński po rozpoznaniu w dniu 12 kwietnia 2019 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej W. P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 1 grudnia 2016 r. sygn. akt IV SA/Wa 2303/16 w sprawie ze skargi W. P. na postanowienie Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia [..] czerwca 2016 r. nr [..] w przedmiocie odmowy uzgodnienia projektu decyzji o ustaleniu warunków zabudowy oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 1 grudnia 2016r. sygn. akt IV SA/Wa 2303/16 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę W. P. na postanowienie Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia [...] 2016r. w przedmiocie odmowy uzgodnienia projektu decyzji o ustaleniu warunków zabudowy. W uzasadnieniu wyroku Sąd przytoczył następujące okoliczności faktyczne i prawne sprawy.
Pismem z dnia [...] 2016 r. Burmistrz [...] zwrócił się do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w [...] z wnioskiem o uzgodnienie projektu decyzji o ustaleniu warunków zabudowy i zagospodarowania terenu dla inwestycji na działkach nr [...] oraz fragmencie działki nr [...] i [...], obręb [...], położonych przy ul. [...], polegającej na modernizacji budynku hotelu [...], poprzez rozbiórkę 3 budynków (bungalowu hotelowego i dwóch budynków gospodarczych) oraz na przebudowie i rozbudowie budynku głównego o powierzchnię zabudowy bilansującą powierzchnię zabudowy rozebranych obiektów z przebudową, rozbudową lub ewentualnie likwidacją istniejących sieci technicznych celem koncentracji programu funkcjonalno - użytkowego hotelu w budynku głównym i usunięciu kolizji istniejącej zabudowy z terenem leśnym.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w [...] postanowieniem z dnia [...] 2016 r. odmówił uzgodnienia przedłożonego projektu decyzji o warunkach zabudowy dla planowanej inwestycji. Wskazał, że wnioskowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest w granicach Nadmorskiego Parku Krajobrazowego, na terenie dla którego obowiązują przepisy uchwały nr 142/VIJ/11 Sejmiku Województwa Pomorskiego z dnia 27 kwietnia 2011 r. w sprawie Nadmorskiego Parku Krajobrazowego (Dz. Urz. Woj. Pomor. Nr 66 poz. 1457). Realizacja projektowanego zamierzenia inwestycyjnego narusza § 3 pkt 8 wyżej wymienionej uchwały, tj. zakaz "lokalizowania obiektów budowlanych w pasie szerokości 200 m od krawędzi brzegów klifowych oraz w pasie technicznym brzegu morskiego". Jednocześnie nie zachodzą okoliczności wyłączające stosowanie ww. zakazu, określone w § 4 ust 2 pkt 1-4, w związku z ust 4 przedmiotowej uchwały. Planowana inwestycja może również znacząco negatywnie oddziaływać na obszar Natura 2000 Kaszubskie Klify (PLH220072), m. in. ze względu na to, że ustalenia projektu decyzji o warunkach zabudowy mogą negatywnie wpływać na siedlisko przyrodnicze 1230 - klify na wybrzeżu Bałtyku.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty