05.12.2018 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 5 grudnia 2018 r., sygn. II GSK 4157/16

Transport

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Cezary Pryca Sędzia NSA Wojciech Kręcisz (spr.) Sędzia NSA Joanna Zabłocka Protokolant Patrycja Kołtan-Kozłowska po rozpoznaniu w dniu 5 grudnia 2018 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A. Sp. z o.o. z siedzibą w B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 31 marca 2016 r. sygn. akt II SA/Gl 1225/15 w sprawie ze skargi A. Sp. z o.o. z siedzibą w B. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Katowicach z dnia [...] października 2015 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów o transporcie drogowym 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od A. Sp. z o.o. z siedzibą w B. na rzecz Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Katowicach kwotę 1800 (tysiąc osiemset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wyrokiem z dnia 31 marca 2016 r., sygn. akt II SA/Gl 1225/15 oddalił skargę A. Sp. z o.o. w B. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Katowicach z dnia [...] października 2015 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów o transporcie drogowym.

W uzasadnieniu wyroku Sąd I instancji przedstawił na wstępie stan faktyczny sprawy, z którego wynikało, że podczas kontroli w dniu 11 kwietnia 2015 r. o godz. 06:25 na autostradzie A1 w miejscowości [...] C.D. kierujący ciągnikiem samochodowym marki SCANIA o nr rej. [...] wykonywał międzynarodowy transport drogowy rzeczy. Podczas kontroli stwierdzono, że kierowca: 1) wykonywał przewóz drogowy pojazdem, w którym w zainstalowanym tachografie cyfrowym zalogowana była karta kierowcy nr X., której właścicielem był E.F. nieobecny w pojeździe podczas kontroli, 2) nie rejestrował wskazań w zakresie prędkości pojazdu, aktywności kierowcy i przebytej drogi, 3) w dniu 10 kwietnia 2015 r. przekroczył maksymalny dzienny okres prowadzenia pojazdu bez wymaganej przerwy o 3 godziny i 7 minut, 4) przekroczył maksymalny czas prowadzenia pojazdu bez wymaganej przerwy o 2 godziny 7 minut w dniu 10 kwietnia 2015 r. w godzinach 11:58-19:24 oraz w dniach 10 kwietnia 2015 r. - 11 kwietnia 2015 r. o 2 godziny w okresie od 21:06-04:27, 5) skrócił dzienny czas odpoczynku o 1 godzinę 29 minut w dniach 10 kwietnia 2015 r. - 11 kwietnia 2015 r. Kontrolowany kierowca nie wniósł zastrzeżeń co do trybu i sposobu przeprowadzonej kontroli. Wyjaśnił, że jedzie z Austrii do Polski po rozładunku towaru w postaci oleju uniwersalnego. Od godziny 02:08 czasu CET użył na czas przejazdu karty kierowcy należącej do E.F. i wykonywał na niej przejazd do momentu kontroli funkcjonariuszy celnych. Karty E.F. użył świadomie w celu dojazdu na załadunek towaru. Nie posiada przy sobie zaświadczenia o nieprowadzeniu pojazdu w dniu 8 kwietnia 2015 r. od godz. 00:00 do godz. 06:35, kiedy jego karta była wyjęta z tachografu, a on wykonywał wówczas odpoczynek, gdyż przez awarię tachografu karta została wylogowana podczas jego snu. Skarżąca po otrzymaniu zawiadomienia o wszczęciu postępowania pismem z dnia 4 maja 2015 r. poinformowała, że kierowca E.F. nigdy dla niej nie pracował. Pismem z dnia 18 maja 2015 r. poinformowano skarżącą o możliwości wypowiedzenia się odnośnie dowodów i materiałów zebranych podczas przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego. Z możliwości tej strona nie skorzystała. W związku z powyższym, Naczelnik Urzędu Celnego w [...] decyzją z dnia [...] czerwca 2015 r. na podstawie art. 93 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (t.j.: Dz. U. 2013, poz. 1414 ze zm.) nałożył na skarżącą karę pieniężną w kwocie:

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne