Wyrok NSA z dnia 27 września 2018 r., sygn. II GSK 2558/16
Administracyjne postępowanie; Drogi publiczne
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Rysz Sędzia NSA Joanna Sieńczyło - Chlabicz sędzia del. WSA Elżbieta Kowalik-Grzanka (spr.) Protokolant Konrad Piasecki po rozpoznaniu w dniu 27 września 2018 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Głównego Inspektora Transportu Drogowego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 3 lutego 2016 r. sygn. akt VI SA/Wa 2427/15 w sprawie ze skargi Spółki A na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] lipca 2015 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym bez zezwolenia oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 3 lutego 2016 r., sygn. akt VI SA/Wa 2427/15, po rozpoznaniu sprawy ze skargi Spółki A na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] lipca 2015 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym, uchylił zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję Kujawsko-Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] marca 2015 r.
Sąd I instancji za podstawę rozstrzygnięcia przyjął następujące ustalenia.
W dniu [...] maja 2014 r. w miejscowości [...] na drodze krajowej nr 10, o dopuszczalnych naciskach osi do 10t, zatrzymano do kontroli pojazd członowy składający się z dwuosiowego ciągnika samochodowego o nr rej. [...] wraz z trzyosiową naczepą o nr rej. [...]. Pojazdem kierował A. K., w załodze z T. K. Przejazd był wykonywany w imieniu i na rzecz przedsiębiorcy S. K. Pojazdem przewożony był ładunek podzielny - kruszywo (żwir). Pomiarów kontrolowanego zespołu pojazdów dokonano na zalegalizowanym stanowisku do ważenia pojazdów przenośnymi wagami do pomiarów statycznych SAW 10C/II, posiadającymi ważne świadectwo zgodności.
W wyniku ważenia pojazdu stwierdzono przekroczenie nacisku na drugiej pojedynczej osi napędowej pojazdu na drogę o 2,45t (nacisk osi wynosił na pierwszym kole 6150 kg i na drugim 6600 kg, co po zsumowaniu i odjęciu 2% dawało wynik 12,45t), a także przekroczenie rzeczywistej masy całkowitej pojazdu członowego o 0,7t (rzeczywista masa całkowita pojazdu po zsumowaniu nacisków poszczególnych osi wynosiła 40,7t), co kwalifikowało kontrolowany przewóz do zezwolenia kategorii VII, którego kierowca nie posiadał.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty