25.04.2018

Wyrok NSA z dnia 25 kwietnia 2018 r., sygn. II GSK 2153/16

Ruch drogowy

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Andrzej Kisielewicz sędzia NSA Joanna Sieńczyło- Chlabicz sędzia del. NSA Stanisław Śliwa (spr.) Protokolant Mateusz Rogala po rozpoznaniu w dniu 25 kwietnia 2018 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Głównego Inspektora Transportu Drogowego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 14 stycznia 2016 r. sygn. akt VI SA/Wa 1795/15 w sprawie ze skargi M. G. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] maja 2015 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny (WSA) w Warszawie, wyrokiem z dnia 14 stycznia 2016 r. sygn. akt VI SA/Wa 1795/15, na skutek skargi M. G. - prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą: A. - na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego (GITD) z dnia [...] maja 2015 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej, uchylił tę decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego ([...]WITD) z dnia [...] stycznia 2015 r. nr [...].

Dnia [...] października 2014 r. o godz. 7.30 w miejscowości S. na drodze krajowej nr [...] na odcinku C. - K., o dopuszczalnych naciskach osi do 10t, zatrzymano do kontroli pięcioosiowy pojazd członowy składający się z dwuosiowego ciągnika siodłowego marki [...] o nr rej. [...] oraz trzyosiowej naczepy marki [...] o nr rej. [...]. Pojazdem kierował M. A., wykonujący przejazd z ładunkiem podzielnym w postaci mięsa drobiowego z terenu miejscowości C. do miejscowości G., na rzecz przedsiębiorcy M. G.. W ramach kontroli przeprowadzono procedurę ważenia, na podstawie której stwierdzono, że nacisk pojedynczej osi napędowej ciągnika siodłowego wyniósł 11,05 t, co stanowi przekroczenie dopuszczalnej wartości wynoszącej 10 t o 1,05 t. W oparciu o powyższe stwierdzono, że kontrolowany pojazd członowy jest pojazdem nienormatywnym mieszczącym się w wymaganiach w zakresie dopuszczalnych parametrów wymiarowo-wagowych, przewidzianych dla zezwolenia kategorii IV. Kierowca nie okazał zezwolenia na przejazd pojazdem nienormatywnym. Z uwagi na przewóz ładunku podzielnego pojazdem nienormatywnym o parametrach przewidzianych dla zezwolenia kategorii IV stwierdzono naruszenie zakazu przewozu ładunku innego niż ładunek niepodzielny pojazdem nienormatywnym o parametrach przewidzianych dla zezwolenia kategorii III-VII, o którym mowa w art. 64 ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137 ze zm.), zwanej dalej "P.r.d.". Organ I instancji nie znalazł podstaw do umorzenia postępowania oraz odstąpienia od nałożenia kary pieniężnej stwierdzając, że strona nie dochowała należytej staranności aby uniknąć naruszenia przepisów ustawy. Ładunek został umieszczony na pojeździe w obecności kierowcy, który przed wyjazdem winien był sprawdzić, czy pojazd odpowiada określonym normom. Przewoźnik odpowiedzialny jest za działania kierowców których zatrudnia i którymi posługuje się przy wykonywaniu działalności gospodarczej. Stwierdzając, że normy w zakresie dopuszczalnych parametrów pojazdu mają charakter bezwzględnie obowiązujący, a fakt ich naruszenia skutkuje koniecznością nałożenia kary pieniężnej, organ orzekł o tym decyzją z dnia [...] stycznia 2015 r., nakładając karę w wysokości 5000 zł.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne