10.10.2017 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 10 października 2017 r., sygn. II GSK 4852/16

Podkreślić należy, że poza sporem pozostaje okoliczność, że w dniu kontroli strona wykonywała regularny przewóz drogowy osób w ramach komunikacji publicznej, autobusem nieposiadającym bocznej tablicy kierunkowej.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Gabriela Jyż sędzia NSA Zbigniew Czarnik sędzia del. WSA Ewa Cisowska-Sakrajda (spr.) Protokolant Konrad Piasecki po rozpoznaniu w dniu 10 października 2017 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Głównego Inspektora Transportu Drogowego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 12 lipca 2016 r. sygn. akt II SA/Rz 1617/15 w sprawie ze skargi P. K. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] września 2015 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów o transporcie drogowym 1. uchyla zaskarżony wyrok; 2. oddala skargę; 3. zasądza od P. K. na rzecz Głównego Inspektora Transportu Drogowego 1.300 (jeden tysiąc trzysta) złotych tytułem kosztów postępowania sądowego V.S.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 12 lipca 2016r., sygn. akt II SA/Rz 1617/15, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rz. - po rozpoznaniu skargi P. K. - w pkt 1 uchylił decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] września 2015r. w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za naruszenie przepisów o wykonywaniu przewozu drogowego osób oraz poprzedzającą ją decyzję Podkarpackiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] stycznia 2015r.; w pkt 2 umorzył postępowanie administracyjne; oraz w pkt 3 zasądził na rzecz skarżącego zwrot kosztów postępowania sądowego.

Przedstawiając przyjęty za podstawę wyroku stan faktyczny, Sąd I instancji wskazał, że w wyniku przeprowadzonej w dniu [...] stycznia 2015r. kontroli pojazdu marki AUTOSAN, którym kierował M. B., wykonując regularny przewóz osób na trasie N. - Rz. w imieniu firmy: P. O. P. K. z siedzibą w Ż., stwierdzono brak wymaganej bocznej tablicy kierunkowej, co potwierdza również dokumentacja fotograficzna sporządzona podczas kontroli oraz zeznanie kierowcy: M. B.. Decyzją z dnia [...] stycznia 2015r. Podkarpacki Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego orzekł o nałożeniu na skarżącego kary pieniężnej w wysokości 5.000 złotych. Utrzymując w mocy tę decyzję, decyzją z dnia 14 września 2015r. Główny Inspektor Transportu Drogowego wskazał, że w sprawie bezspornie ustalono, że pojazd marki AUTOSAN o nr rej. [...] nie spełniał wymogów technicznych określonych rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, zwanego rozporządzeniem z 2002r., bowiem autobus nie był wyposażony w boczną tablicę kierunkową. Zgodnie z § 18 ust. 1 pkt 12 i 13 oraz § 21 ust. 1 tego rozporządzenia autobus powinien być wyposażony w m.in. tablice kierunkowe - na autobusie regularnej komunikacji publicznej; zaś autobus regularnej komunikacji publicznej powinien być wyposażony w tablice kierunkowe czołową i boczną. Warunkiem zastosowania sankcji z lp. 2.5.1 załącznika nr 3 do u.t.d. jest wykonywanie przewozu autobusem, który nie odpowiada warunkom technicznym ze względu na rodzaj wykonywanego przewozu regularnego. Kontrolowany pojazd był autobusem regularnej komunikacji publicznej, który powinien być wyposażony w tablice kierunkowe - boczną i czołową. Natomiast sankcja z lp. 2.5.2 załącznika nr 3 do u.t.d. dotyczy niespełnienia wymagań w zakresie wyposażenia i oznakowania a naruszenie to ma związek z przewozem określonej kategorii pasażerów, np. niewyposażenie autobusu w tablice z symbolem dzieci w przypadku wykonywania przewozu uczniów do szkół w ramach przewozu regularnego specjalnego. Zdaniem organu, tablice kierunkowe zamieszczane na autobusach regularnej komunikacji publicznej pełnią funkcję informacyjną - dzięki nim potencjalni pasażerowie uzyskują wiedzę o trasie (kierunku) przejazdu i możliwości zawarcia z przewoźnikiem umowy na przewóz poprzez zakup biletu. Zarówno brak tablicy kierunkowej, jak i niewłaściwe informacje na niej zamieszczone, powodują podobny skutek dla potencjalnego pasażera - brak wiedzy lub błędne przekonanie o kierunku wykonywanego przewozu. Celem ochrony praw pasażerów korzystających z komunikacji publicznej ustawodawca przewidział sankcję za wykonywanie przewozu autobusem, który nie odpowiada warunkom technicznym ze względu na rodzaj wykonywanego przewozu regularnego, w tym za niedopełnienie obowiązku rzetelnego informowania pasażerów o kierunku wykonywanego przewozu.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne