08.11.2022

Wyrok NSA z dnia 8 listopada 2022 r., sygn. II GSK 1280/19

Transport

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Gabriela Jyż Sędzia NSA Cezary Pryca (spr.) Sędzia del. WSA Tomasz Smoleń po rozpoznaniu w dniu 8 listopada 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A. S.A. z siedzibą w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 9 kwietnia 2019 r. sygn. akt VI SA/Wa 2336/18 w sprawie ze skargi A. S.A. z siedzibą w W. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] października 2018 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

I

Wojewódzki Sąd Administracyjny w W., wyrokiem z dnia [...] kwietnia 2019 r., sygn. akt VI SA/Wa 2336/18 oddalił skargę A. S.A. w W. (dalej jako: "skarżąca") na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] października 2018 r., w przedmiocie kary pieniężnej.

Sąd I instancji orzekał w następującym stanie sprawy:

w dniu [...] listopada 2017 r. na drodze krajowej nr [...] w miejscowości Z. zatrzymano do kontroli czteroosiowy samochód ciężarowy marki Man o nr rejestracyjnym jak w aktach sprawy. Samochodem ciężarowym kierował A. V. (obywatel Ukrainy), który wykonywał krajowy przejazd drogowy w imieniu skarżącej na trasie z miejscowości K. do miejscowości K. z ładunkiem piasku (ładunek podzielny).

Decyzją z dnia [...] lipca 2018 r. Kujawsko-Pomorski Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego nałożył na skarżącą karę pieniężną w wysokości 15.000 złotych za wykonywanie przejazdu po drogach publicznych pojazdem nienormatywnym, jak bez zezwolenia kategorii VII, w pozostałych przypadkach.

W wyniku odwołania, Główny Inspektor Transportu Drogowego decyzją z dnia [...] października 2018 r. utrzymał w mocy decyzję Kujawsko-Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego. W uzasadnieniu organ odwoławczy wskazał, że organ pierwszej instancji powinien był zastosować tolerancję wprowadzoną na korzyść kontrolowanego, wynikającą z zarządzenia nr [...] Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 17 września 2014 r. w sprawie zasad planowania, prowadzenia oraz dokumentowania kontroli przewozów drogowych przez inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego (Dziennik Urzędowy Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego W., dnia 18 wrześ nia 2014 r. poz. 14). Tym samym, organ odwoławczy wskazał, że w wyniku pomiarów kontrolowanego samochodu ciężarowego, należ ało stwierdzić nacisk na podwójnej osi napędowej 24,22 t (po odjęciu 2 % zaokrąglonych do 0.1 t w górę) stanowiący przekroczenie o 5,22 t (przekroczenie dopuszczalnej wartości o 27,47 %), rzeczywista masa całkowita samochodu ciężarowego 40,52 t (po odjęciu 2 % zaokrąglonych do 0,1 t w górę) stanowiła przekroczenie o 8,52 t (przekroczenie dopuszczalnej wartości o 26,62 %), szerokość samochodu ciężarowego 2,77 m (po odjęciu 1 % błędu wynikającego z niedokładności pomiaru i tolerancji przyrządu) stanowiła przekroczenie o 0,22 m (przekroczenie dopuszczalnej wartości o 8,62 %).

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne