Wyrok NSA z dnia 25 września 2019 r., sygn. II GSK 3139/17
Transport
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Joanna Zabłocka Sędzia NSA Joanna Sieńczyło-Chlabicz (spr.) Sędzia del. WSA Piotr Kraczowski Protokolant Jerzy Stelmaszuk po rozpoznaniu w dniu 25 września 2019 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Głównego Inspektora Transportu Drogowego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 29 maja 2017 r. sygn. akt VI SA/Wa 122/16 w sprawie ze skargi P. G.M.T.M. Sp.j. w N. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] listopada 2015 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym bez zezwolenia oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 29 maja 2017 r. o sygn. akt VI SA/Wa 122/16, po rozpoznaniu sprawy ze skargi P.G. M., T. M. Sp. j. z siedzibą w N.K. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] listopada 2015 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów o transporcie drogowym: uchylił zaskarżoną decyzję oraz utrzymaną nią w mocy decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] września 2015 r.
Z uzasadnienia wyroku wynika, że Sąd I instancji za podstawę rozstrzygnięcia przyjął następujące ustalenia.
I
W dniu [...] maja 2015 r. w O. na drodze wojewódzkiej nr [...] zatrzymano do kontroli czteroosiowy samochód ciężarowy marki Mercedes-Benz o numerze rejestracyjnym [...]. Pojazdem członowym kierował R. M., który wykonywał przejazd w ramach krajowego transportu drogowego rzeczy w imieniu S. W. Przedmiotem przewozu był piasek przewożony z miejscowości N. K. na teren budowy bloku mieszkalnego w O. Załadowcą i nadawcą przewożonego towaru była P.G. M., T. M. Sp. j. z siedzibą w N.K. (dalej: skarżąca, spółka, strona).
Podczas kontroli stwierdzono przekroczenie dopuszczalnego nacisku na podwójnej osi napędowej względem dopuszczalnych 18 t. oraz przekroczenie dopuszczalnej rzeczywistej masy całkowitej względem dopuszczalnych 32 t. Nacisk na podwójnej osi napędowej wynosił 24,4 t. (po odjęciu błędu w wysokości 2 % zaokrąglonych do 0,1 t. w górę stwierdzono przekroczenie o 6,4 t. (przekroczenie dopuszczalnej wartości o ok. 35,56 %). Pomierzona rzeczywista masa całkowita pojazdu wynosiła 37,4 t. (po odjęciu błędu w wysokości 2 % zaokrąglonych do 0,1 t. w górę stwierdzono przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu o 5,4 t. (przekroczenie dopuszczalnej wartości o 16,88 %). Podmiot wykonujący przejazd nie posiadał zezwolenia na przejazd pojazdem nienormatywnym. W trakcie kontroli nie stwierdzono przekroczenia innych parametrów kontrolowanego pojazdu.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty