Wyrok NSA z dnia 27 kwietnia 2021 r., sygn. II GSK 1476/18
Transport
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Zbigniew Czarnik Sędzia NSA Wojciech Kręcisz Sędzia del. WSA Urszula Wilk (spr.) po rozpoznaniu w dniu 27 kwietnia 2021 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej sprawy ze skargi kasacyjnej W. D. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia (...) lutego 2018 r. sygn. akt VI SA/Wa 2023/17 w sprawie ze skargi W. D. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia (...) lipca 2017 r. nr (...) w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 13 lutego 2018 r., sygn. VI SA/Wa 2023/17 oddalił skargę W. D. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia (...) lipca 2017 r. nr (...)w przedmiocie kary pieniężnej.
Sąd pierwszej instancji orzekał w następującym stanie faktycznym i prawnym:
Główny Inspektor Transportu Drogowego decyzją z (...) lipca 2016 r., nr (...)utrzymał w mocy decyzję (...)Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego z dnia (...) maja 2016 r., nr (...), nakładającą na W. D. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą: (...)- karę pieniężną w kwocie 15.000 zł za wykonywanie przejazdu po drogach publicznych pojazdem nienormatywnym bez zezwolenia.
Główny Inspektor Transportu Drogowego wskazał, że (...) lutego 2017 r. w (...) (droga powiatowa), o wartości dopuszczalnego nacisku na jedną oś napędową do 8 t, został zatrzymany do kontroli czteroosiowy samochód ciężarowy marki Mercedes - (...), kierowany przez P. J.. W wyniku kontroli ustalono przekroczenie dopuszczalnego nacisku podwójnej osi napędowej (18 ton) na drogę o 10,20 t, tj. przekroczenie dopuszczalnej wartości o 56,6 % oraz dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu o 11.70 t., tj. przekroczenie dopuszczalnej wartości o 36,56 %. Organ odwoławczy wyjaśnił, że pomiaru nacisków osi kontrolowanego pojazdu dokonano przy zastosowaniu przenośnych wag, które legitymowały się w dniu kontroli ważnymi świadectwami legalizacji ponownej wydanymi przez Dyrektora Okręgowego Urzędu Miar w P.. Ponadto punkt kontrolny legitymował się protokołem z pomiaru pochylenia równości terenu na stanowisku ważenia pojazdów. Organ wyjaśnił sposoby procesu ważenia podkreślając, że ww. pojazd został zważony przy pomocy dwóch wag umieszczonych we wnęce fundamentowej, a wyniki pomiarów poszczególnych osi zostały zsumowane, w wyniku czego otrzymano naciski osi podwójnej oraz masę całkowitą pojazdu. Według organu taki sposób ważenia jest zgodny z instrukcją. Organ wskazał na aktualne stanowisko Prezesa GUM, zgodnie z którym dopuszczalne jest wyznaczenie masy pojazdów przy zastosowaniu wag nieautomatycznych, w tym wag przenośnych wyznaczających obciążenia koła lub osi pojazdu.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty