08.11.2022

Wyrok NSA z dnia 8 listopada 2022 r., sygn. II GSK 1319/19

Transport

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Gabriela Jyż Sędzia NSA Cezary Pryca (spr.) Sędzia del. WSA Tomasz Smoleń po rozpoznaniu w dniu 8 listopada 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A. S.A. z siedzibą w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 16 kwietnia 2019 r. sygn. akt VI SA/Wa 2333/18 w sprawie ze skargi A. S.A. z siedzibą w W. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] października 2018 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

I

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, wyrokiem z dnia 16 kwietnia 2019 r., sygn. akt VI SA/Wa 2333/18 oddalił skargę A. w W. (dalej jako: "skarżąca") na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] października 2018 r., w przedmiocie kary pieniężnej.

Sąd I instancji orzekał w następującym stanie sprawy:

w dniu 31 października 2017 r. na drodze krajowej nr [...] w miejscowości Z. zatrzymano do kontroli czteroosiowy samochód ciężarowy marki Man o numerze rejestracyjnym jak w aktach sprawy. Samochodem ciężarowym kierował R. K. (obywatel Ukrainy), który wykonywał w imieniu skarżącej krajowy przejazd drogowy na trasie z miejscowości K. do miejscowości K. z ładunkiem piasku (ładunek podzielny).

Decyzją z dnia [...] lipca 2018 r. Kujawsko-Pomorski Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego nałożył na skarżącą karę pieniężną w wysokości 15.000 złotych za wykonywanie przejazdu po drogach publicznych pojazdem nienormatywnym, jak bez zezwolenia kategorii VII, w pozostałych przypadkach.

W wyniku odwołania, Główny Inspektor Transportu Drogowego decyzją z dnia [...] października 2018 r. utrzymał w mocy decyzję Kujawsko-Pomorskiego Wojewó dzkiego Inspektora Transportu Drogowego. W uzasadnieniu organ odwoławczy wskazał, że organ pierwszej instancji powinien był zastosować tolerancję wprowadzoną na korzyść kontrolowanego, wynikają cą z zarządzenia nr 28/2014 Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 17 września 2014 r. w sprawie zasad planowania, prowadzenia oraz dokumentowania kontroli przewozów drogowych przez inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego (Dziennik Urzędowy Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego Warszawa, dnia 18 wrześ nia 2014 r. poz. 14). Tym samym, organ odwoławczy wskazał, że w wyniku pomiarów kontrolowanego samochodu ciężarowego, należ ało stwierdzić nacisk na podwójnej osi napędowej 25,02 t (po odjęciu 2 % zaokrąglonych do 0.1 t w górę) stanowiła przekroczenie o 7,02 t (przekroczenie dopuszczalnej wartości 0 39 %) oraz, że rzeczywista masa całkowita samochodu ciężarowego 41,1 t (po odjęciu 2 % zaokrąglonych do 0,1 t w górę ) stanowiła przekroczenie o 9,1 t (przekroczenie dopuszczalnej wartoś ci o 28,43 %). Organ wyjaśnił również, że korekta w stosunku do ustaleń organu pierwszej instancji pozostaje jednak bez znaczenia na kwalifikację prawną, jak i wysokość kary pieniężnej, a zatem organ odwoławczy zdecydował o utrzymaniu w mocy zaskarżonej decyzji.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne