Postanowienie NSA z dnia 1 lutego 2013 r., sygn. II GW 17/12
Prawo geologiczne i górnicze; Inne
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Krystyna Anna Stec Sędziowie Małgorzata Korycińska (spr.) NSA Marzenna Zielińska Protokolant Monika Majak po rozpoznaniu w dniu 1 lutego 2013 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej wniosku Ministra Środowiska z dnia [...] listopada 2012 r. nr [...] o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego pomiędzy Ministrem Środowiska, a Marszałkiem Województwa Z. w przedmiocie: rozpoznania wniosku o zatwierdzenie dokumentacji hydrogeologicznej postanawia: wskazać Ministra Środowiska jako organ właściwy do rozpoznania wniosku M. Spółki z o.o. z siedzibą w Sz. o zatwierdzenie dokumentacji hydrogeologicznej.
Uzasadnienie
I
Minister Środowiska wnioskiem z dnia 7 listopada 2012 r. wystąpił do Naczelnego Sądu Administracyjnego o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego pomiędzy tym organem a Marszałkiem Województwa Zachodniopomorskiego.
Minister Środowiska wyjaśnił, że negatywny spór kompetencyjny dotyczy wskazania organu właściwego do rozpoznania wniosku M. Spółki z o.o. w Sz. o zatwierdzenie "Dokumentacji hydrologicznej ustalającej zasoby eksploatacyjne ujęcia wód termalnych z otworów jury dolnej w otworze [...]". Z wnioskiem o zatwierdzenie tej dokumentacji spółka wystąpiła do Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego, który przekazał go według właściwości do Ministra Środowiska. W uzasadnieniu wnioskodawca wskazał, że udzielił spółce koncesji w dniu 20 stycznia 2011 r. na poszukiwanie i rozpoznawanie złóż wód termalnych. Koncesja ta została wydana na podstawie przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2005 r., Nr 228, poz. 1947 ze zm., dalej: prawo geologiczne i górnicze z 1994 r.) obowiązującej do dnia 31 grudnia 2011 r.. W stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2012 r. poszukiwanie wód termalnych nie podlega koncesjonowaniu. Zgodnie, bowiem z przepisami ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. Nr 163, poz. 981, dalej: prawo geologiczne i górnicze z 2011 r., lub nową ustawą) wykonywane w tym celu roboty mogą być prowadzone w oparciu o decyzję zatwierdzającą projekt robót geologicznych. Poza sporem, o ocenie wnioskodawcy pozostaje to, że spółka dokumentację hydrogeologiczną przedłożyła do zatwierdzenia pod rządami prawa geologicznego i górniczego z 2011 r.. Ustawa ta nie zawiera jednak jakichkolwiek rozwiązań odnoszących się do kwestii zatwierdzania dokumentacji geologicznej powstałej w wyniku działań podjętych na podstawie poprzednio obowiązującej ustawy. Wobec braku przepisów przejściowych, regulujących to zagadnienie, zgodnie z działaniem zasady "bezpośredniego stosowania" nowej regulacji prawnej organem właściwym w sprawie jest marszałek województwa. W ocenie wnioskodawcy wynika to z art. 161 ust. 1 nowej ustawy, gdyż kompetencje w tym zakresie nie zostały powierzone ani staroście ani ministrowi właściwemu do spraw środowiska. Minister Środowiska uznał, że brak jest podstaw by jego właściwość wywodzić z art. 160 i art. 205 ust. 4 prawa geologicznego i górniczego z 2011 r.. Pierwszy z powołanych przepisów odnosi się wyłącznie do sytuacji, w których koncesja na poszukiwanie złóż kopalin bądź decyzja zatwierdzająca projekt robót geologicznych zostały wydane po 1 stycznia 2012 r.. Natomiast rozwiązanie przyjęte w art. 205 ust. 4 stanowiącym, że do koncesji udzielonych przed dniem wejścia w życie ustawy na działalność polegającą na poszukiwaniu lub rozpoznawaniu złóż kopalin innych niż określone w art. 10 ust. 1 ustawy, stosuje się przepisy dotychczasowe, ewidentnie dotyczy koncesji i nie można ich stosować do dokumentacji geologicznych powstałych w wyniku działań wykonanych na podstawie tej koncesji.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty