09.11.2023

Wyrok NSA z dnia 9 listopada 2023 r., sygn. II GSK 1019/20

Stosownie do treści art. 153 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy - Prawo geologiczne i górnicze, przy wykonywaniu nadzoru i kontroli, upoważnionym pracownikom organów nadzoru górniczego – w granicach ich właściwości rzeczowej i miejscowej, przysługuje, po okazaniu legitymacji służbowej, prawo całodobowego wstępu, wraz z pracownikami pomocniczymi, rzeczoznawcami i niezbędnym sprzętem do miejsc wydobywania kopalin, a przepis ten jest regulacją szczególną wobec art. 79 Kodeksu postępowania administracyjnego.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Joanna Kabat-Rembelska Sędzia NSA Małgorzata Rysz (spr.) Sędzia del. WSA Henryka Lewandowska-Kuraszkiewicz Protokolant Anna Zapała po rozpoznaniu w dniu 9 listopada 2023 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej M. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 2 czerwca 2020 r. sygn. akt III SA/Gl 22/20 w sprawie ze skargi M. K. na decyzję Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 26 listopada 2019 r., nr PR.543.47.2019 w przedmiocie ustalenia opłaty podwyższonej za wydobywanie kopaliny bez wymaganej koncesji oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 2 czerwca 2020 r., sygn. akt lll SA/Gl 22/20, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach (dalej zwany "WSA" lub "Sądem pierwszej instancji"), działając na podstawie art. 151 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (obecnie tekst jedn. Dz. U. z 2023 r., poz. 1634 ze zm.; dalej zwanej "p.p.s.a."), oddalił skargę M. K. (dalej zwanego "skarżącym") na decyzję Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego w Katowicach (dalej zwanego "Prezesem WUG") z 26 listopada 2019 r. w przedmiocie opłaty podwyższonej za wydobycie kopaliny bez koncesji.

Sąd pierwszej instancji orzekał w następującym stanie sprawy:

W dniu 14 marca 2017 r. do Dyrektora Okręgowego Urzędu Górniczego (dalej zwanego "Dyrektorem OUG") w Katowicach wpłynęło zawiadomienie Zastępcy Prezydenta Miasta Sosnowiec z 13 marca 2017 r., o stwierdzeniu przypadku noszącego znamiona nielegalnej eksploatacji piasku, na terenie działek nr [...], [...] i [...], położonych przy ul. [...] w S.. W zawiadomieniu poinformowano organ nadzoru górniczego, że na prowadzone roboty nie udzielono pozwolenia na budowę lub innego uprawnienia wynikającego z ustawy Prawo budowlane, jak również o tym, że roboty te nie są prowadzone w oparciu o decyzję ustalającą kierunek i termin rekultywacji, na podstawie przepisów o ochronie gruntów leśnych i rolnych.

W dniu 15 marca 2017r. przedstawiciele OUG w Katowicach przeprowadzili oględziny ww. terenu stwierdzając, że został wykonany na tej nieruchomości wykop o wymiarach: 80 m długości, 12 – 20 m szerokości i 3,3 m głębokości, z którego wybrany został piasek. Wykop na odcinku około 26 m został zasypany nawiezionymi masami ziemnymi. Wydobyty piasek zmagazynowano na pryzmie przyległej do wykopu o wymiarach 80 m długości, 10 – 16 m szerokości i około 4,5 m wysokości. W trakcie wizji pracowników organu na tym terenie nie przebywały osoby trzecie. Nie stwierdzono również sprzętu służącego do wydobywania i transportowania wydobytego piasku. W terenie nie prowadzono żadnych prac. W czasie rozpoznania dokonano pomiaru geodezyjnego przy użyciu odbiornika GPS Trimble oraz wykonano zdjęcia terenu, w rejonie wykopu.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne