08.10.2010

Postanowienie NSA z dnia 8 października 2010 r., sygn. II OSK 1874/10

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Sędzia del. NSA Teresa Kobylecka po rozpoznaniu w dniu 8 października 2010 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej C. B. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 26 lutego 2010 r., sygn. akt II SA/Kr 1793/09 odrzucającego skargę na uchwałę Rady Miasta Zakopane z dnia (...) grudnia 1999 r. nr (...) w przedmiocie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego postanawia: uchylić zaskarżone postanowienie i przekazać sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Krakowie.

Uzasadnienie

Postanowieniem z dnia 26 lutego 2010 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie odrzucił skargę C. B. na uchwałę Rady Miasta Zakopane z dnia (...) grudnia 1999r. nr (...) w przedmiocie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta Zakopane.

W uzasadnieniu tego postanowienia Sąd wskazał, że Rada Miasta Zakopane w dniu (...) grudnia 1999r. podjęła uchwałę Nr (...) w sprawie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta Zakopane, którą w dniu (...) listopada 2009r. zaskarżył do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie C. B., zam. (...). Skarga została wniesiona po uprzednim bezskutecznym wezwaniu Rady Miasta Zakopane do usunięcia naruszenia interesu prawnego lub uprawnienia skarżącego.

Skarżący domagał się stwierdzenia nieważności § 19 ust. 3 pkt 1 w zw. z § 16 ust. 2 pkt 7 w zw. z § 17 ust. 2 pkt 2 i w zw. z § 12 ust. 10 pkt 3 uchwały, w zakresie zawierającym odesłanie do ust. 4 pkt 5 i 6 tego paragrafu załącznika 1 do uchwały.

W uzasadnieniu skargi C. B. stwierdził, że zaskarżona uchwała narusza jego interes prawny jako właściciela działek ewidencyjnych (...) i (...), gdyż wprowadza zakaz zabudowy tej nieruchomości. Skarżący wskazał na naruszenie przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994r. o zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 1999r. Nr 15, poz. 139) oraz ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. Nr 80, poz. 717 ze zm.), które to przepisy zostały przez Radę Miasta Zakopane wyłożone i zastosowane w sposób sprzeczny z Konstytucją RP, a w szczególności niezgodnie z zasadą proporcjonalności (art. 31 ust. 3) i zasadą równości (art. 32). Ponadto skarżący zarzucił, że uchwała narusza jego interes prawny przez to, że niezgodnie z art. 140 kc w zw. z art. 31 ust. 3, art. 21 ust. 1 i art. 64 ust. 2 Konstytucji określa granice korzystania z rzeczy przez jej właściciela w sposób niezgodny również ze społeczno-gospodarczym przeznaczeniem prawa własności nieruchomości.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne