Wyrok NSA z dnia 18 listopada 2004 r., sygn. FSK 1188/04
Rada gminy może rozpocząć procedurę uchwałodawczą polegającą na wydaniu aktu prawa miejscowego na podstawie i w granicach upoważnienia ustawowego dopiero wtedy, gdy został zakończony proces legislacyjny w postaci ogłoszenia ustawy w Dzienniku Ustaw Rzeczpospolitej Polskiej
Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Wójta Gminy P. od wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego Ośrodek Zamiejscowy w Szczecinie z dnia 15 października 2003 r. SA/Sz 653/03 w sprawie ze skargi Skarbu Państwa Dowódcy Jednostki Wojskowej (...) w U. na uchwałę Rady Gminy P. z dnia 29 listopada 2002 r. nr III/12/02 w przedmiocie określenia stawek podatków i opłat lokalnych oraz zasad ich poboru w 2003 r. - oddala skargę kasacyjną.
UZASADNIENIE
Uchwałą z dnia 29 listopada 2002 r., (...), Rada Gminy P. na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1, art. 41 oraz art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym /Dz.U. 2001 nr 142 poz. 1591 ze zm./ w związku z art. 5 ust. 1, art. 7 ust. 3, art. 8, art. 10, art. 12 ust. 4, art. 13, art. 14, art. 15 ust. 1, art. 17 ust. 1 i art. 18 w związku z art. 19 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych /Dz.U. 2002 nr 9 poz. 84 ze zm./ ustaliła stawki podatków i opłat lokalnych na rok 2003. W par. 1 pkt 10 lit. "a" uchwały, dotyczącym stawek podatku od nieruchomości od pozostałych gruntów, ustalono stawkę 0,30 zł/m2 od gruntów wykorzystywanych na cele militarne.
Pismem z dnia 22 stycznia 2003 r. działający w imieniu Skarbu Państwa dowódca Jednostki Wojskowej (...) w U. wezwał Radę Gminy P. do uchylenia wyżej wskazanego przepisu uchwały z dnia 29 listopada 2002 r., jako naruszającego interes prawny Skarbu Państwa - Jednostki Wojskowej (...), oraz niezgodnego z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, art. 40 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, a także naruszającego art. 94 i art. 217 Konstytucji RP. Wnioskodawca wywodził, że wprowadzenie wyższej stawki podatku od nieruchomości od gruntów wykorzystywanych na cele militarne stanowi dyskryminację jednostki wojskowej - jedynego na terenie gminy P. podmiotu, który wykorzystuje nieruchomości na cele militarne. W konsekwencji przepis uchwały Rady Gminy P. jest w istocie decyzją administracyjną, gdyż skierowany jest tylko do jednego, konkretnego podmiotu, przez co pozbawiony jest cechy normatywności.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty