Wyrok NSA z dnia 6 września 2002 r., sygn. II SA/Wr 797/02
Według art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. "g" ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym /t.j. Dz.U. 2001 nr 142 poz. 1591 ze zm./ do wyłącznej właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji, jakimi ma kierować się organ wykonawczy gminy. Wprowadzenie jako zasady uzyskania przez organ wykonawczy wstępnej opinii rady nie narusza jego suwerennych uprawnień w zakresie gospodarowania majątkiem gminy wynikających z art. 30 ust. 2 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym. Z treści uchwały nie wynika, by opinia rady przed podjęciem czynności musiała być pozytywna, ani też nie wynika, by skuteczność czynności majątkowej była uzależniona od tego rodzaju pozytywnej opinii. W każdym przypadku dokonanie takiej czynności pozostaje w gestii organu wykonawczego.
Uchwała określająca zasady wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji jest aktem prawa miejscowego podlegającego procedurze promulgacyjnej określonej ustawą z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych /Dz.U. nr 62 poz. 718 ze zm./.
Naczelny Sąd Administracyjny, po rozpoznaniu sprawy ze skargi Gminy na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody z dnia 28 lutego 2002 r. (...) w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały Rady Miejskiej z dnia 28 stycznia 2002 r. w sprawie określenia zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji - uchyla zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty