02.08.2015 Podatki Kadry i płace

Jak ustalić wysokość odszkodowania z umowy o zakazie konkurencji po ustaniu zatrudnienia

Obligatoryjnym elementem treści każdej umowy o zakazie konkurencji po ustaniu zatrudnienia jest odszkodowanie. Umowa ta powinna szczegółowo ustalać jego wysokość i sposób wypłaty. Niedotrzymanie terminu wypłaty uzgodnionych rat odszkodowania jest przyczyną ustania zakazu konkurencji.

Wysokość odszkodowania nie może być określona dowolnie. Przepisy gwarantują bowiem pracownikowi mającemu dostęp do szczególnie ważnych informacji - minimalne odszkodowanie karencyjne (tak często nazywane jest odszkodowanie za powstrzymanie się od działalności konkurencyjnej) w wysokości 25% wynagrodzenia otrzymywanego przed ustaniem stosunku pracy przez okres powstrzymywania się od działalności konkurencyjnej (art. 101 § 3 Kodeksu pracy). Strony mogą jednak uregulować tę kwestię w umowie korzystniej dla pracownika. W przypadku braku postanowień w tym zakresie pracownikowi przysługuje minimalne świadczenie przez cały okres przestrzegania klauzuli konkurencyjnej.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne