Jak ująć w księgach rachunkowych gwarancję związaną z zakupem laptopa
PROBLEM
Zakupiliśmy laptop wraz z gwarancją na 3 lata obejmującą przypadkowe uszkodzenia plus kradzież. Jak ująć w księgach rachunkowych taką gwarancję? Czy wydatek ten możemy zaksięgować jako koszt w bieżącym okresie, czy też konieczne jest podzielenie wartości gwarancji na poszczególne okresy sprawozdawcze? Wartość gwarancji nie jest wysoka (ok 500 zł).
RADA
O ile ustawa o rachunkowości dopuszcza możliwość jednorazowego ujmowania w kosztach wydatków (w tym gwarancji) dotyczących różnych lat obrotowych (podatkowych), o tyle możliwości takiej nie przewidują ustawy o podatku dochodowym. Szczegóły - w uzasadnieniu.
UZASADNIENIE
Wiele sklepów sprzedających sprzęt komputerowy oferuje przedłużenie lub rozszerzenie gwarancji. Zazwyczaj są to polisy ubezpieczeniowe zapewniające:
● przedłużenie gwarancji na naprawę usterek technicznych, które pojawiłyby się w okresie po zakończeniu standardowej gwarancji producenta, i/lub
● rozszerzenie gwarancji w przypadku uszkodzeń mechanicznych (upadek, zalanie, rozbicie matrycy, kradzież z włamaniem, napaść itp.).
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty