Zasady wystawiania faktur VAT w 2013 r.
Od 1 stycznia 2013 r. zmianie uległy zasady wystawiania faktur. Zostały one wprowadzone przez:
● rozporządzenie z 11 grudnia 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług,
● rozporządzenie z 20 grudnia 2012 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej, zwane dalej "rozporządzeniem elektronicznym".
Wprowadzone zmiany dotyczą następujących zagadnień:
1) obowiązku zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności faktury,
2) akceptacji wysyłania faktur w formie elektronicznej przez odbiorcę,
3) wystawiania faktur przez zarejestrowanych podatników VAT zwolnionych,
4) danych zawartych na fakturze,
5) obliczania kwoty podatku wychodząc od kwoty brutto świadczenia,
6) terminu wystawienia faktury,
7) faktur zaliczkowych,
8) faktur i not korygujących,
9) faktur uproszczonych,
10) faktur wewnętrznych,
11) samofakturowania,
12) duplikatów faktur.
W dodatku przedstawiamy szczegółowe omówienie tych zmian. Komentarze zostały wzbogacone wzorami poszczególnych rodzajów faktur. Na końcu dodatku zamieszczamy broszurę informacyjną Ministerstwa Finansów na temat wprowadzonych zmian w zakresie fakturowania.
1. Obowiązek zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności faktury
Podstawowym obowiązkiem podatnika jest odzwierciedlenie faktycznych transakcji w zakresie sprzedaży towarów oraz świadczenia usług odpowiednio wystawionymi fakturami dokumentującymi te transakcje. Ustawodawca wymaga, aby autentyczność pochodzenia, integralność treści oraz czytelność faktur były zapewnione od momentu wystawienia faktur do końca okresu ich przechowywania. Za wypełnienie wymogów narzuconych przez ustawodawcę odpowiada podatnik, który wystawia fakturę, jak również podatnik, który tę fakturę otrzymuje. Organy podatkowe sprawdzają wypełnienie tych obowiązków, na przykład poprzez kontrole krzyżowe wystawionych faktur. Kontrola taka polega przede wszystkim na sprawdzeniu, czy egzemplarz faktury znajdujący się u sprzedawcy jest taki sam jak egzemplarz znajdujący się u nabywcy i w jaki sposób faktury te zostały ujęte w księgach u obu stron transakcji.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty