17.11.2015 Kadry i płace

Jaki jest czas ważności zaświadczenia o niekaralności przedstawianego przez pracowników

Pracownicy samorządowi zatrudnieni na stanowiskach urzędniczych muszą mieć zaświadczenie o niekaralności. Jaki jest okres ważności tego zaświadczenia? Czy musimy okresowo potwierdzać niekaralność zatrudnionych urzędników? Czy jeżeli przy rekrutacji kandydat przedstawi zaświadczenie np. sprzed 6-10 miesięcy, to będzie ono dla nas wystarczające, czy należy wystąpić o nowe?

PROBLEM

RADA

Przepisy nie określają terminu ważności zaświadczenia o niekaralności. Informacja uzyskana z rejestru potwierdza niekaralność jedynie na dzień wystawienia zaświadczenia. W przypadku pracownika samorządowego zatrudnionego na stanowisku urzędniczym pracodawca otrzyma jednak z urzędu informację o wszczęciu wobec takiej osoby postępowania karnego oraz o ukończeniu tego postępowania. Tym samym pracodawca nie ma obowiązku okresowego potwierdzania zaświadczenia o niekaralności. Jeśli natomiast zaświadczenie o niekaralności jest sprzed kilku miesięcy, to od decyzji pracodawcy zależy, czy je przyjmie.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne