Kiedy pracownik ma obowiązek zwrotu pobranego zasiłku
Ustalenie, że pracownik otrzymał zasiłek, który mu się nie należał lub którego wysokość została zawyżona, nie jest równoznaczne z obowiązkiem zwrócenia tego zasiłku przez pracownika. Czasem to pracodawca musi zwrócić ZUS tę nadpłatę. Obowiązek zwrotu i prawidłowych rozliczeń z tego tytułu zależy od tego, czy w danej sytuacji zasiłek można uznać za świadczenie nienależnie pobrane czy za bezpodstawnie wypłacone.
Pracodawcy często nie zdają sobie sprawy, jak daleko idące konsekwencje ma powyższe rozróżnienie na wypłatę bezpodstawną i wypłatę nienależną. W uproszczeniu, z bezpodstawną wypłatą mamy do czynienia wtedy, gdy to pracodawca wypłacający świadczenie popełni błąd i nadpłaci zasiłek, natomiast nienależna wypłata świadczenia następuje w razie celowego działania lub zaniechania pracownika prowadzącego do wypłaty zasiłku, który nie przysługuje.
Świadczenie nienależnie pobrane
Za kwoty nienależnie pobranych świadczeń uważa się:
● świadczenia wypłacone mimo zaistnienia okoliczności powodujących ustanie prawa do świadczeń albo wstrzymanie ich wypłaty w całości lub w części, jeżeli osoba pobierająca świadczenie była pouczona o braku prawa do ich pobierania,
● świadczenia przyznane lub wypłacone na podstawie nieprawdziwych zeznań lub fałszywych dokumentów albo w innych przypadkach świadomego wprowadzenia w błąd organu wypłacającego świadczenia przez osobę pobierającą świadczenie.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty