Jak rozwiązać najczęstsze problemy z rozliczeniem składek za okres choroby pracownika

Zaczął się okres wzmożonych absencji chorobowych. W praktyce pracownicy często dostarczają zwolnienia z opóźnieniem, przez co przesuwa się termin wypłaty świadczeń. Powstaje wówczas nadpłata wynagrodzenia i składek. Choroba pracownika może ponadto powodować konieczność obniżenia składki na ubezpieczenie zdrowotne do wysokości zaliczki na podatek. Te i inne okoliczności są częstym powodem problemów z prawidłowym rozliczeniem składek i świadczeń chorobowych w raportach ubezpieczeniowych.

Gdy pracownik dostarczy zwolnienie lekarskie z opóźnieniem, często dochodzi problem nadpłaty wynagrodzenia za pracę, a tym samym nadpłaty składek. Wynagrodzenie za pracę jest bowiem przychodem, które w przeciwieństwie do zasiłków za czas niezdolności do pracy stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Podobnie jest z wypłatą wynagrodzenia za pracę zamiast wynagrodzenia chorobowego, od którego wprawdzie trzeba pobrać składkę na ubezpieczenie zdrowotne, ale nie podlega ono składkom na ubezpieczenia społeczne.

Potrącenie nadpłaty w najbliższym terminie wypłaty wynagrodzeń

Jeżeli pracodawca wypłaci wynagrodzenie za pracę zamiast świadczenia chorobowego, to może potrącić nadpłatę z wynagrodzenia za pracę w następnym terminie płatności wynagrodzenia (art. 87 § 7 k.p.). Odliczenie to jest dopuszczalne tylko w odniesieniu do wynagrodzenia bezpodstawnie wypłaconego za okres nieobecności w pracy, za który nie przysługuje pracownikowi wynagrodzenie. Nie wymaga ono zgody pracownika.

Pracodawca może odliczyć nadpłatę tylko w najbliższym terminie wypłaty przypadającym bezpośrednio po bezzasadnej wypłacie. Tak stwierdził Sąd Najwyższy w wyroku z 4 października 1994 r. (I PRN 71/94, OSNP 1995/7/89), w którym uznał, że "istota »odliczenia« przewidzianego w art. 87 § 7 k.p. polega na możliwości zmniejszenia przez zakład pracy kwoty wynagrodzenia pracownika podlegającej wypłaceniu w danym miesiącu o wynagrodzenie wypłacone mu w jedynie poprzednim terminie płatności za czas nieobecności w pracy, za który wynagrodzenie mu nie przysługuje". Jeśli zatem minie najbliższy termin płatności, to nienależnie wypłacone wynagrodzenie pracodawca może odliczyć tylko za zgodą pracownika, wyrażoną na piśmie.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne